Järnvägsmuseets nya drag- plåster

Norrbottens järnvägsmuseum har fått tre nya lok att ställa till sin samling. Alla tre lokmodellerna har anknytning till Malmbanan och är en del av Norrbottens kulturarv.

OLJEKANNA. En rostig gammal oljekanna låg i loket.

OLJEKANNA. En rostig gammal oljekanna låg i loket.

Foto: EIJA DUNDER

Luleå2009-05-26 06:00
På järnvägsmuseet kan man se tåg från 1880-talet fram till i dag. De är uppställda i kronologisk ordning för att hjälpa besökaren att få ett historiskt sammanhang.De tre nya loken var när det begav sig, under slutet av 1800-talet, de absolut starkaste i Europa. Alla de nya tågmodellerna har anknytning till Malmbanan. Men inte bara tågentusiaster bör finna intresse av ett besök på järnvägsmuseet, utan även de med intresse för historia i allmänhet och Norrbottens kulturarv i synnerhet. Ett historiskt värde
-  Utan gruvorna och järnvägen är det tveksamt om Luleå hade expanderat. Det finns ett historiskt värde i de här tågen. Man får en direkt känsla av hur livet var för de här människorna, de som arbetade eller levde vid spåren, säger Bertil Persson som fram till 2005 var styrelseordförande i Malmbanans vänner. Bertil Persson är en dedikerad tågfantast och intresset för tåg har han sedan barnsben. Som liten bodde han nära spåret och fick från sjuårsåldern följa med sin pappa och titta på tågen.Mycket besökare
Järnvägsmuseet drar mycket besökare. Bertil Persson uppskattar att ungefär 10.000 personer om året ser tågen. Av dem är det cirka 2.000-3.000 som betalar - och de får på så vis även se tågen som står inomhus. Det står tåg utomhus också, och dem behöver man i dagsläget inte betala någon avgift för att se. Men gratistittare får se upp i framtiden. Man planerar att bygga stängsel runt området i takt med att museet expanderar. Det är ett stort geografiskt område som järnvägsmuseet huserar över. Bertil Persson berättar att när man började förhandla om marken så ifrågasatte man från kommunens håll om det verkligen behövde vara så stort.- Men jag till dem att det faktiskt inte är någon modelljärnväg vi bygger. Då gav de med sig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om