Järnvägsbron över Gråsjälfjärden blir lägre och billigare

Muddringen blir dyrare än beräknat. Å andra sidan blir järnvägsbron över Gråsjälfjärden billigare, eftersom den segelfria höjden sänks till 18 meter.

Luleå2010-10-14 06:00
Trafikverket börjar bli färdigt med den fördjupade studien över vilka konsekvenser som en järnvägsbro via Hamnholmen får för sjöfarten.Studien tillkom sedan Sjöfartsverket kritiserat dåvarande Banverket för att inte korrekt ha återgett verkets kritik av alternativ Hamnholmen i sin utredning av Norrbotniabanans sträckning Gäddvik-Luleå. Sjöfartsverket pekade på svårigheterna för sjöfarten som en järnvägsbro över Gråsjälfjärden medför, bland annat måste isbrytarna få en ny kajplats och stora bulkfartyg kan inte längre utnyttja fjärden som vändzon under svåra isvintrar.Alternativet att dra Norrbotniabanan över Hamnholmen kommer att bli dyrare än vad man först räknade med. Anläggningskostnaden beräknas nu till 2,5-2,7 miljarder kronor. Tidigare beräknades kostnaden till 2,3-2,5 miljarder kronor.Mer att muddra
Fördyringen beror på att man måste muddra nya vändzoner för lastfartyg, Cementa-kajen måste flyttas och man måste vidta åtgärder för att skydda grundvattnet på Kal-laxheden.- Åtgärderna för sjöfarten ökar kostnaderna med omkring en halv miljard kronor, säger utredningsledaren
Malin Fahller på Trafikverket.- Vi har kunnat minska kostnaderna på andra poster, tillägger hon.Kostnaderna hålls nere genom att bron blir lägre, och därmed kortare än vad man först räknade med. I stället för en fast bro med 22 meters segelfri höjd räknar Trafikverket med att bron ska ha en segelfri höjd på 18 meter.- Bron blir lite lägre och vi har lyft profilen förbi flygplatsen, säger Malin Fahller.Enligt Malin Fahller ska det inte medföra några problem för flygsäkerheten. Trafikverket har kontakt med Luleå flygplats angående Norrbotniabanans sträckning förbi flygplatsen. Den fördjupade studien av Hamnholmen-alternativet är inte riktigt klar. Det återstår att göra de samhällsekonomiska beräkningarna. Vid årsskiftet ska beslutsunderlaget där Trafikverket talar om vilket alternativ som man förordar vara klart. Därefter ska ett beslut tas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!