Järnvägsbron över Gråsjälfjärden blir lägre och billigare
Muddringen blir dyrare än beräknat. Å andra sidan blir järnvägsbron över Gråsjälfjärden billigare, eftersom den segelfria höjden sänks till 18 meter.
Fördyringen beror på att man måste muddra nya vändzoner för lastfartyg, Cementa-kajen måste flyttas och man måste vidta åtgärder för att skydda grundvattnet på Kal-laxheden.- Åtgärderna för sjöfarten ökar kostnaderna med omkring en halv miljard kronor, säger utredningsledaren
Malin Fahller på Trafikverket.- Vi har kunnat minska kostnaderna på andra poster, tillägger hon.Kostnaderna hålls nere genom att bron blir lägre, och därmed kortare än vad man först räknade med. I stället för en fast bro med 22 meters segelfri höjd räknar Trafikverket med att bron ska ha en segelfri höjd på 18 meter.- Bron blir lite lägre och vi har lyft profilen förbi flygplatsen, säger Malin Fahller.Enligt Malin Fahller ska det inte medföra några problem för flygsäkerheten. Trafikverket har kontakt med Luleå flygplats angående Norrbotniabanans sträckning förbi flygplatsen. Den fördjupade studien av Hamnholmen-alternativet är inte riktigt klar. Det återstår att göra de samhällsekonomiska beräkningarna. Vid årsskiftet ska beslutsunderlaget där Trafikverket talar om vilket alternativ som man förordar vara klart. Därefter ska ett beslut tas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!