Järnvägen, var god dröj!
Oavsett vem som vinner riksdagsvalet är det tveksamt om det byggs på Norrbotniabanan i Norrbotten de närmaste tio åren. Peter Eriksson vill bygga i Västerbotten och Alliansen avvaktar förhandlingar.
försvinner. "Järnvägen byggs inte, åtminstone försvinner den för väldigt lång tid, om Alliansen vinner valet", säger Peter Eriksson (MP).
Foto: Roland S Lundström
Den ytterligare frågan är extern finansiering och där rör det sig framåt i dagarna. Regeringen lämnar in ansökan om EU-stöd för infrastruktur (TEN-T) för Botniska korridoren. Gusten Granström säger att det är otänkbart att driva stödfrågan om syftet är att enbart ha Stambanan utan helt klart omfattas Norrbotniabanan.- Jag tolkar det som att regeringen markerat avsikten att bygga den. Det är positivt.Det anser inte miljöpartisten Peter Eriksson.- Det här senaste är en rökridå från regeringen, på samma sätt som Alliansen gjorde i förra valet för att folk ska tro att Norrbotniabanan ska byggas. Det här är ingen fråga i Stockholm, järnvägen byggs inte, åtminstone försvinner den för väldigt lång tid, om Alliansen vinner valet, säger han.Peter Eriksson, som vill bli näringsminister om Rödgröna vinner valet, är skeptisk till att börja med etappen Piteå-Skellefteå. Det är riskabelt att börja mitt i sträckningen. Risken är att det bara blir Piteå-Skellefteå.- Vi är inne på att det är bättre börja med Umeå-Skellefteå. Vi har finansierat åtminstone den etappen under planperioden, säger han.Det skulle innebära att det inte blir något järnvägsbygge i Norrbotten innan utgången av 2021, då planperioden löper ut.- Det vet man inte, pengarna kan räcka till mer än Umeå-Skellefteå, säger Peter Eriksson.Två plus
Frank Nilsson säger att Peter Eriksson sprider lögner om regeringens avsikter. Dessa är att koppla ihop system som gör att Europa kommer åt norrländska råvaror som malm och skog. Då är det rimligt att EU är med och finansierar det.- Regeringens besked är dessutom att banavgifter kan accepteras som näringslivets medfinansiering, det har statssekreteraren Leif Zetterberg meddelat. Om vi dessutom får stöd från EU ända upp till 30 procent så är det två faktorer som absolut ökar möjligheten att bygga Norrbotniabanan, säger Frank Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!