Nyligen bad Färjerederiet Trafikverket SMHI att kolla utsikterna för framtida isvägar vid färjelederna i Storsjön i Jämtland. Falltiden mellan färjans stopp till isväg är etablerad tenderade att bli allt längre. Smhi:s observationer visade också att isperioden i sjön minskat med flera veckor sedan mätningarna startade år 1870.
De jämtländska isvägsproblemen är inte en isolerad företeelse, samma erfarenheter drar man även här i norr. Under rederiets flagg finns här i Norrbotten färjelederna Rödupp och Boheden i Överkalix och Avan i Luleå.
Hos Färjerederiet Trafikverket centralt säger operative chefen Margus Pöldma:
– Det här är definitivt ett problem, det blir varmare tider och problem med isen när de milda vintrarna kommer och går. Egentligen är det inte problem med själva isvägarna utan den långa tid som går mellan att färjan slutar köra till man har etablerat isväg, den tiden blir allt längre, det kan handla om veckor, säger Margus Pöldma.
Han berättar att man i Storsjön skapat en orginell lösning som anlagts på en led och ska inrättas på ytterligare en sträcka i sjön.
– Det handlar om en bubbelledning med hål i som läggs ned efter bottnen. Med ett aggregat skickas tryckluft genom den. Bubblorna som stiger till ytan förhindrar att vattnet fryser och man kan driva färjan vidare, säger Margus Pöldma. På en av lederna i Storsjön, där bubbelledningen finns, kan man även etablera isvägen strax intill. Det ena behöver inte utesluta det andra.
– När det gäller Avanleden i Luleå tror jag att en bubbelledning har varit uppe till diskussion där också, säger Margus Pöldma som säger att en ledning alltid måste utredas, om den kan användas. Förhållandena måste vara optimala för att ledningen ska hålla sig på plats och fungera som tänkt.
– Det går inte att anlägga den där det är för strömt för då kan den driva iväg och det får inte heller vara för stenigt säger Pöldma.
Av Trafikverkets alla färjeleder i landet så är det bara Jämtland och Norrbotten som även har isvägar.
– Det fanns även isväg i Holmön i Västerbotten men den gick inte att hantera till slut. I dag kör ett isklassat fartyg där och svävare, säger Margus Pöldma som anar ett framtidsscenario:
– Långsiktigt verkar isvägarna få föra en tynande tillvaro.