Som ett resultat av den globala IT-krisen blev flera delar av samhället påverkade. I Luleå fick Biltema på Storheden ha stängt under dagen och Åhléns kunde bara ta emot betalningar genom swish.
Flera projektsugna och inspirationsfyllda Luleåbor fick vända under det enda tak som skydda dem från det ösande regnet när de läste skylten som satt på dörren utanför Biltema.
Skylten, som löd "Stängt! Tekniskt strul, vi har stängt butiken tills vi är åter i drift. Vi beklagar detta!" gjorde att Luleåbon Fredrik Stockhus fick vända på klacken och springa till bilen i det ösande regnet.
– Jag skulle köpa en innerslang till ett däck, men nu får jag väl leta mig vidare.
Vad är dina tankar kring att många företag står under samma IT-tak?
– Det är klart att det får en att tänka. Nu vet jag inte om det är en attack men det känns ju riskabelt med tanke på de företag som har drabbats under dagen, flygen till exempel. Men sådana här saker är väl bra i slutändan då man får lärdomar från det, som företag menar jag då, säger Fredrik Stockhus.
En mamma och dotter uppger att de var kaffesugna, men dottern hade drabbats värre av fredagens teknikproblem på internet.
– Jag skulle köpa flygbiljetter och när jag skulle betala så hände ingenting så jag provade igen. Då hade det dragits två gånger från banken men efter att ha kontaktat flygbolaget så löste det sig och jag kunde äntligen boka, säger Åsa Söderberg.
– Det är klart det är lite läskigt och vi känns ganska sårbara, säger en förbipasserande.