Isvägsbråket: Het kritik om kall is smälte bort

Fritidschefen var allt annat än nöjd.Och chefen för underhållet pratade om att delar av isbanan kanske inte skulle kunna öppnas.Men hur gick det egentligen till slut?

Ovan syn. Här bogserades restaurangbåten BBB genom den uppbrutna isen för att tas upp för service.

Ovan syn. Här bogserades restaurangbåten BBB genom den uppbrutna isen för att tas upp för service.

Foto: Anders Appelgren

Luleå2018-01-02 10:07

15 november, precis när isen lagt sig och började bygga på, tuffade Dykab in med sina båtar i Norra hamn för att dra iväg "Färjan", eller Bistro Bar Bryggas restaurangbåt, för vinterunderhåll. Färjan drogs till Dykabs anläggning vid Bergnäsbron – och bröt upp en ränna precis där den populära isbanans norra del går.

Reaktionerna var kraftiga. I februari ska det hållas en stor skridskotävling där mängder av holländare flygs till Luleå, ett stort och viktigt evenemang som Luleå satsar hårt på och då var extra bekymmer kring isen det sista kommunen önskade sig.

Nu skulle det kanske dröja längre innan isen frös ihop och när den väl gjorde det skulle det bli en knölig yta.

Fritidschefen Helén Wiklund-Wårell sa bland annat:

"Jag är otroligt upprörd över att det här sker nu" och "Jag är hyfsat arg. Det är ett understatement".

Jan Blomqvist, som är den som håller i arbetet med isbanan, var inte heller särskilt nöjd:

– Problemen kommer att bli ganska stora för oss. Ser det ut så där måste vi spola och det har jag inte folk till om jag ska vara ärlig, sade Jan Blomkvist,.

Han varnade till och med för att det kanske inte skulle bli någon isbana mellan Norra hamn och Hälsans hus.

I sociala medier fick Dykab en del kritik men Malin Öhrlund, nyhetskrönikör på Norrbottens Media lyfte ett annat perspektiv där det var kommunens inställning mot ett företag, som utförde de jobb de har all rätt att göra, som var i fokus.

"Jag hoppas att kommunen tagit på sig skämshatten och gjort en pudel till företaget, även om den inte synts i media. Allt annat är bara rent pinsamt."

Men hur blev det?

Blev det extra bekymmer och var isbanan någonsin hotad?

Svaret på den frågan är nej.

– Det blev lindrigare än vi trodde. Det blev ju regn och allt möjligt. Det töade och regnade så det blev inte så blodigt. Ja, det är inte vackert ute på banan där det är ohyvlat men det blir ju det. Det har varit lite besvärligare men vi har ju hyveln som vi kan göra mirakel med, säger Jan Blomqvist.

Vad betydde töandet och regnet?

– Det slätade som ut "rynkorna" (skratt). Det blev en ansiktslyftning.

Blev det för mycket ståhej kring allt detta?

– Ja, egentligen. Men det är som det är. Har vi otur så blir det problem men har vi tur, som vi hade i år, så blir det inte så stora problem.

I slutet av årets första vecka så räknar Jan Blomqvist med att ha hela banan hyvlad. Den uppmärksamme har kanske noterat att banan går längre ut från land där den passerar under Bergnäsbron.

– Tidigare låg vi på insidan av broöppningen men nu ligger vi utanför för det var ganska härjat kring Dykab där de hade backat och hållit på. Men det har inte varit några problem att göra det, det går lika bra, säger Jan Blomqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om