Isväg på väg
Luleåborna går i väntans tider. Går allt enligt planerna kan väntan vara över till helgen. Då hoppas man nämligen kunna öppna delar av den populära isbanan runt centrumhalvön.
PACKAR SNÖ. För att få bort luft ur den kalla snön packar man den med snöskoter.
Foto: Andreas Wälitalo
I år har de yttre förhållandena inte varit de bästa, trots att det varit ganska kallt. Den kalla snön har lagt sig på isen som ett lock och gjort att tillväxten av is gått väldigt långsamt. - Förra säsongen var vi igång och jobbade redan före jul och kunde öppna första sträckan den 10 januari. Nu kollade vi före jul, men isen var för dålig och först den 4 januari kunde vi börja jobba med isbanan, säger Jan Blomkvist, arbetsledare vid fritidsförvaltningen och ansvarig för isbanan.Packar snön
Isbanan sträcker sig från Norra hamn ut till Gråsjälören via Södra hamn. Totalt är det en sträcka på cirka sex kilometer. Dessutom finns det påfarter från Mjölkudden och Bergnäset. Isbanan är cirka 20 meter bred, varav själva åkytan är cirka tio meter bred.Utan mänsklig hjälp skulle det dock inte bli någon isbana. Totalt är det sex man som jobbar sju dagar i veckan för att fixa banan. Först måste hela sträckan märkas ut. Sedan kör man med skotrar och packar snön så att all luft försvinner.Spolar vatten
För att förstärka isen spolar man sedan vatten på isen. Vattnet kommer från hål som borras i isen och sedan pumpas upp och får frysa till. - Isen måste vara 35 till 45 centimeter tjock, lite beroende på vilken typ av is det är. Isen måste ju hålla så att vi kan komma ut med våra fordon och ploga, förklarar Jan Blomkvist.Nu blir inte hela banan färdig på en gång. Till en början öppnas den första etappen, från Norra hamn till Hälsans hus. Vid Hälsans hus finns också den enda handikappanpassade påfarten.Hyvlar varje dag
Då isbanan väl är färdig måste den även underhållas, snön måste givetvis plogas bort. Dessutom blir isen fort repig och det bildas sprickor. De första åren spolade man isen med en spolbil. Sedan något år tillbaka hyvlar man dock isen i stället eftersom det visat sig ge betydligt bättre resultat. - Det roliga med att jobba med isbanan är att det varje år händer något nytt. Det blir mer och mer runt omkring, säger Jan Blomkvist.I år ska det bland annat byggas en teaterscen ute på Gråsjälören. I Norra hamn ska man fixa två ishockeybanor för kommunserien. Isbodarna ska sätta upp längs banan. Sedan är det jobb med vindskydd och eldstäder. - En annan nyhet är att det blir möjligt att ta sig ett svalkande dopp i en isvak som ska sågas upp vid vid Bengans bastuflotte. Där är det tolv meter djupt så det måste även byggas någon form av skydd under vattnet, berättar Jan Blomkvist, som själv inte tänker testa den nyheten.Byggt cirklar
I år har banan också fått en annan form. Vid Norra hamn och ute vid Gråsjälören har man gjort cirklar så att man kan åka runt och vända. Att det blir som en tävlingsbana helt enkelt. Åker man ett helt varv så blir det cirka tolv kilometer.- I år kommer Bothnialoppet att köras i två etapper. Den 7 mars kör man längs isbanan i Luleå och helgen därpå i Piteå och sedan räknar man samman resultaten, avslöjar Jan Blomkvist.Får mycket beröm
Tre av dem som jobbar med isbanan är Krister Isaksson, Thomas Lönnhager och Magnus Nilsson. Alla tre trivs med jobbet och att de får vara ute i det fria.- Dessutom är det roligt att vi får så mycket beröm för det vi gör. Det är vår belöning, säger Krister Isaksson. Nu fortsätter de arbetet med att fixa sträckan från Hälsans hus till Södra hamn och sedan ut till Gråsjälören. Förhoppningsvis är hela banan klar inom två till tre veckor. - Men det beror givetvis på vädret. Nu vill vi ha 10 till 15 grader kallt och ingen snö. Då kan vi nog öppna delen mellan Norra hamn och Hälsans hus till helgen, säger Jan Blomkvist och påpekar att han varje dag får minst tio förfrågningar från folk om hur det går med banan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!