Istäcket växer – alla fem isbrytare är i tjänst

Köldknäppen har gjort att hela Bottenviken nu är istäckt. Sjöfartsverket meddelar att samtliga isbrytare är i full drift.

Ymer får jobba när köldknäppen sett till att istäcket växer.

Ymer får jobba när köldknäppen sett till att istäcket växer.

Foto: Magnus Pehrson

Luleå2024-01-05 11:54

– Efter den rekordtidiga starten av isbrytning denna säsong har isen successivt vuxit till sig i och nu är hela Bottenviken istäckt, säger Annika Hjelmsten, driftoperatör på isbrytarledningen vid Sjöfartsverket.

Istäcket räcker ända ned till Örnsköldsvik vilket innebär att samtliga fem isbrytare behövs för att assisera handelssjöfarten.

Säsongen startade också rekordtidigt. Den första isbrytarassistansen genomfördes in till hamnen i Kalix av isbrytaren Ale redan den 2 december. Hittills denna säsong har Sjöfartsverkets isbrytare assisterat 113 fartyg, vilket jämfört med tidigare säsonger är en hög siffra.

undefined
Frej är en av de isbrytare som är stationerade i Luleå.

Sjöfartsverkets minsta isbrytare Ale lämnar nu Bottenviken och beger sig mot Trollhättekanal för att slussas in till Vänern där isen nu börjar växa till sig så pass att isbrytning är en förutsättning för sjötrafik.

– Isläget har även förvärrats i Vänern där vi räknar påbörja statsisbrytning inom de närmaste dagarna. Isbrytarna är en förutsättning för att leveranserna når fram och för att industrin i synnerhet och samhället i allmänhet inte står still, säger Annika Hjelmsten.

Normalt pågår isbrytningssäsongen från december till slutet av maj.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. 

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar, enligt Sjöfartsverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!