Isen är på väg igen

Grillplatser, vindskydd och banor längre än någonsin. Luleåborna skulle gnistra ikapp med vintersolen på en is blank som Globens. Det var tanken. Sedan kom julaftons snöfall och sabbade.
På isen utanför centrumhalvön jobbar nu vinterns motsvarighet till asfaltsläggare.
Och med hjälp av vattenpumpar, skotrar och lite tur kan skridskobanan bli klar redan nästa vecka.

LULEÅ2006-01-05 06:30
Snön och himlen går i ett, termometern visar fem under noll och onsdagseftermiddagen är på det hela taget en ganska behaglig vinterbild.<br> ? Vi har de sämsta tänkbara förutsättningar, konstateras bittert av fritidsförvaltningens Urban Isaksson när han möter upp vid det gamla färjeläget bakom Bergnäsbron.<br>På hans avdelning friluftssektionen har det under hösten svetsats grillplatser, snickrats vindskydd och planerats för en ganska storslagen isbana. Sträckningen var planerad från Färjeläget till Gültzauudden och en lång avstickare mot Mjölkudden. <br>Och spåret till Gråsjälören var tänkt att gå runt hela ön. Men en varm vinter har gett svag is och när julafton bjöd israllarna på en halvmeter snö slogs planerna i kras. <br>Pumpa vatten<br>Nu är målet en bana från Färjeläget till Norra hamn. Etapp två är en avstickare till Varvet. Men att också angöra Gråsjälören, där det nu är blott två centimeters is, är det ingen som ännu vågar hoppas på.<br> ? Snön isolerar så ingen is byggs på. Fram till Norra hamn har vi ett 25 centimeter tjockt istäcke, vi behöver åtminstone 45 centimeter för att det säkert ska bära plogbilen, förklarar Urban Isaksson.<br>Lösningen är att pumpa upp vatten som spolas över snön. Det nya lagret packas sedan med skoter, fryser till, plogas och slipas.<br>En succé<br>Arbetsledaren på isen, Jan Blomkvist, möter upp med skoter för att ta oss till arbetsplatsen ett par kilometer bort. Arbetet har pågått sedan veckan före jul och går långsamt framåt, meter för meter.<br> ? Om vi hade personal nog skulle vi låta pumparna gå dygnet runt. Folk kommer ut på isen och frågar när banan blir klar, berättar Jan Blomkvist.<br>Men varken Jan eller Urban åker skridskor själva. Dåliga knän, heter det.<br> ? Men isbanan blev en succé redan när vi började ploga för tre år sedan. En helg kan det vara upp till tusen personer på isen. Och det är folk i alla åldrar, från två till 92 år. På skridskor, spark eller promenerande. Ibland kan man se en rullator fara fram, säger Jan Blomkvist.<br>Vinterns asfaltsarbetare<br>Han berättar också att kommunens bästa jobb under vintern är att ploga isen.<br> ? Folk är lyriska när plogbilen kommer en lördag förmiddag, säger han.<br>Hans två medarbetare, Östen Strand och Roland Eriksson, som står vid varsin pump med issörja över anklarna är inte lika lyriska. <br>Deras arbete kan liknas vid asfaltläggarens, men istället för asfaltångor och solbränna osar tvåtaktsoljan tjock och svetten har bytts mot isvatten.<br> ? Nog är det väl bra, säger Roland och biter ihop i ett snett leende.<br>Fryser i helgen<br>Östen konstaterar att det var trevligare att snickra värmestuga på Ormberget.<br> ? Jag tog ett bad här igår. Jag skulle lyfta pumpen och for baklänges, säger han och pekar ut över isens trögflytande spegelsjö.<br>Under helgen ska den frysa. Och med lite tur följer några kalla dagar.<br> ? I så fall kan vi bli klara mot slutet av nästa vecka, men skriv inte det. Folk blir så besvikna om vi inte hinner, säger Jan Blomkvist.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om