Invandrarservice fyller 20 år och förändras

För 20 år sedan blev emottagandet av flyktingar i kommunerna en egen verksamhet - Invandrarservice. I fredags firade man verksamheten med öppet hus i Luleå men framtiden för denna viktiga instans är oviss. Nästa år hamnar omhändertagandet av flyktingarna på statens bord.

INTE BARA SFI. Genom sina 20 år har Invandrarservice blivit experter på att hjälpa de flyktingar som kommer med allt mellan himmel och jord. Allt ifrån hur busslinjer fungerar till att ordna bankkonton. Här berättar chefen för verksamheten, Solveig Eriksson, hur man arbetar.Foto: Håkan Gidlöw

INTE BARA SFI. Genom sina 20 år har Invandrarservice blivit experter på att hjälpa de flyktingar som kommer med allt mellan himmel och jord. Allt ifrån hur busslinjer fungerar till att ordna bankkonton. Här berättar chefen för verksamheten, Solveig Eriksson, hur man arbetar.Foto: Håkan Gidlöw

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2009-09-19 06:00
- Vi får se hur det blir då, säger Eva Uusitalo, en av fyra flyktingsekreterare och den som jobbat från start.- Vi har en sådan erfarenhet och vi har en helhetsbild av flyktingarnas behov, säger Uusitalo. Vi har arbetat efter en bra modell i Luleå, säger Uusitalo som liksom sina kollegor är socionomer.I december 2010 är det tänkt att verksamheten i landet förändras så att staten ska ta över emottagandet av flyktingarna. - De som kommer ska få en så kallad lots och det kan ju vara bra. Men de som kommer behöver ofta hjälp med så mycket innan de alls kan börja lotsas, funderar Eva Uusitalo och hennes kollegor.På det öppna huset i Invandrarservices nya lokal, de fanns tidigare i Spiranhuset på Kronan som eldhärjades, hade både förvaltningsfolk samt allmänhet samlats. Solveig Eriksson, chef för verksamheten höll bland annat anförande om verksamheten som är mycket mer än bara Svenska för invandrare och praktik.- Hämta sent på flyg, installera i bostad, informera om hur samhället fungerar, det kan ta tid att lära sig åka buss, att tvättstugan numera är datoriserad. Vi har haft problem ett år efter en regel i EU som sagt att man inte får öppna bankkonto om man inte har identiteten styrkt, men i Luleå lyckades vi lösa det med Swedbanks hjälp, exemplifierade Solveig Eriksson några av de många problem som verksamheten genom två decennier blivit experter på att lösa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!