Intresset för samåkning ökar när bränslepriset stiger

De snabbt stigande bränslepriserna gör att intresset för samåkning ökar. Mattias Thulin är en som söker andra att samåka med.

Samåkningen ökar med stigande bränslepriser.

Samåkningen ökar med stigande bränslepriser.

Foto: Adam Ihse/TT

Luleå2022-03-10 12:31

Mattias Thulin bor i Norrfjärden och ska i början av maj börja arbeta i Luleå, men redan nu söker han i olika Facebookgrupper efter andra att samåka med.

– Det blir bra mycket billigare att samåka än att köpa ett periodkort för buss.

Med ett bensinpris omkring 23 kronor litern räknar Mattias Thulin att det skulle kosta honom omkring 2 800 kronor per månad om han körde bil ensam.

– Givetvis har det att göra med att bensinpriset stiger. Det blir mycket billigare om man kan fylla en hel bil med fyra personer.

För Mattias Thulin är det inte bara bränslepriset som avgör om han ska samåka. Alternativen är att köra egen bil eller åka buss.

– Visst kan jag ta cykeln till busshållplatsen för att ta bussen, men det tar längre tid, men jag tycker också att det är en etisk fråga då jag tycker det är bra att folk samarbetar och hjälps åt då det blir kärvare tider. Sedan är det också miljövänligt.

För Eva Karlsson i Antnäs har intresset för att samåka ökat så mycket att hon startat en speciell Facebooksida för samåkning.

– När bränslepriserna har skenat så mycket så känns det som en ekonomisk fråga men även en fråga för miljön. Först lade jag upp en fråga i Antnäsgruppen för att se om det fanns intresse för samåkning. Det var ganska många fler än vad jag trodde som var intresserade.

Har du funderat på att om samåkningen ökar så skulle det kunna göra att bussarna inte får tillräckligt med passagerare och därmed kan det bli färre bussturer?

– Den tanken har slagit mig, men jag tänker att människor som är intresserade av samåkning skulle inte ha åkt buss utan kört med sina egna bilar. Det hade nog jag gjort för att det är smidigast. Det är en bit att gå till bussen och som småbarnsförälder har man ont om tid på morgonen och då sparar man gärna varje minut man kan, säger Eva Karlsson.

För Mattias Thulin är samåkning inget han kommit på nu här bränslepriset stigit.

– Jag kommer söderifrån och där är det lite vanligare att folk samåker. Jag samåkte där med en kollega, säger han.

Eva Karlsson tror inte att hon hade startat en Facebooksida om bränslepriserna varit så låga som tidigare.

– Jag tror det krävs mer än bara en anledning. Ekonomi är något som påverkar människor direkt. Det är den största anledningen tänker jag. Sedan är det bara ett plus för miljön, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!