Om man är missnöjd med en anvisad fas 3-plats finns det olika vägar att gå, menar chefen för Arbetsförmedlingen i Luleå, Daniel Nilsson.
– Först och främst bör man försöka lösa det med de som är ansvariga på plats, och sen till oss på den lokala förmedlingen. Och sen har man alltid möjlighet att vända sig till Kundrelationer om man vill ha något prövat utanför kontoret, säger han.
Kundrelationers roll är dock inte att göra några bedömningar eller fatta några beslut.
– Vi informerar bara om regelverket och vidarebefordrar information från kunden till lokalkontoret. Sen är vi inte alls delaktiga i vad som händer. Alla bedömningar och beslut sker på den lokala arbetsförmedlingen, eftersom det är de som har avtalen om fas 3-platser, säger Ari Pesonen på Kundrelationer.
I nuläget saknar Arbetsförmedlingen en extern tillsynsmyndighet. Enligt Yvonne Thorsén, analytiker på Arbetsförmedlingen, är det något som säkerligen kommer att utredas i den översyn av myndigheten som regeringen nyligen påbörjat. Hon menar även att det saknas en gemensam lagstiftning för hur avtalen mellan Arbetsförmedlingen och de olika anordnarna ska se ut.
– Det här området har växt väldigt mycket på kort tid, och det är först nu det börjar bli lite tid för eftertanke om hur det ska hanteras, säger hon.