I samband med gymnasiereformen skrotades individuella programmet, IV-programmet. I stället blev det ett introduktionsprogram med fem olika inriktningar dit elever, precis som tidigare, som inte är behöriga till gymnasiets övriga program hänvisas.
Samtidigt ökade kraven för att komma in på gymnasiets övriga program (se faktaruta). Kritiska röster menade att allt fler elever skulle finnas inom introduktionsprogrammet, dock är ökningen i Luleå marginell. I dagsläget är det totalt 62 elever som börjat årskurs ett vilket utgör cirka tio procent av antalet grundskolelever i Luleå kommun, i fjol till höstterminen 2010 var antalet 59, även det tio procent av totalen.
Flera förändringar
Rektorn för introduktionsprogrammet, Kristina Eklund, säger att orsakerna till ökningen är flera. Bland annat har det förändrats inom särskolan så att autism som begrepp inte längre räcker utan de eleverna hänvisas till introduktionsprogrammet. Numera faller det även på programmets lott att ta hand om de elever som behöver behörighet till studieförberedande program.
- Sedan får vi inte förringa det strategiska arbetet som startade för ett par år sedan. Vi träffar elever som är så lågt studiemotiverade att de inte tänkt gå gymnasiet och får dem att ändra sig, säger Kristina Eklund.
Mer motiverade elever
I våras när julbetygen granskades fanns 130 elever som inte hade behörighet till gymnasiet.
- Vi inom IV kände ju till förändringarna som skulle komma och jobbade ganska intensivt med att skapa förutsättningar för att eleverna skulle läsa fler kurser som de kunde bli behöriga i. Många hann också blir behöriga inom grundskolan och sommarskolan. Det fanns även ett annat intresse hos eleverna, de var lite mer motiverade än tidigare, säger Kristina Eklund.