Som alla Luleåbor noterat är Smedjegatan öppen endast för LLT:s bussar och flygbussarna, övrig trafik hänvisas till andra gator. Detta så länge nybygget på gamla Fritz Olsson-tomten pågår.
Men nu höjs åter röster om att göra Smedjegatan bilfri mellan Kulturens hus och Stationsgatan. På måndagen behandlades ett medborgarförslag om att gatan inte ska öppnas för bilar igen när bygget är klart. Förslaget stöds av Vänsterpartiet.
- Vi vill förbättra lokaltrafiken och den fungerar inte optimalt på Smedjegatan, säger Nina Berggård (V).
Men partiet är tämligen ensamt om att åter vilja dra igång debatten om Smedjegatan som bussgata. Övriga partier avslår förslaget.
- Min bild av det hela är att gatan fungerar alldeles utmärkt, säger kommunalrådet Karl Petersen (S).
Svårt på andra håll
Övriga partier i oppositionen håller med och påpekar att det rådande bilstoppet på gatan orsakar en svår trafiksituation på andra håll i centrum, särskilt på Kungsgatan.
- Där är situationen ohållbar i dag, säger Anders Josefsson (M).
Så när bygget är klart om lite drygt ett år kommer bilarna att släppas fram på gatan igen.
Samtidigt utreder LLT, kommunen och Länstrafiken om inte LLT ska ta över
trafiken till och från flygplatsen.
- Det kostar runt en miljon men vi får mycket trafik för den miljonen. Bland annat kan flygbussen gå direkt till universitetet, säger Petersen.
Enligt Hanna Ahnlund på gatukontoret finns fyra alternativ för att förbättra flygbussarna.
- Länstrafiken kan ju själva dra linjen till universitetet, säger hon.
Fördelen med att LLT tar över är tätare turer mellan Luleå och flygplatsen där bussarna går med jämna mellanrum utan direkt koppling till flygets tider.
LLT utreder även nya linjer: Kronan och Karlsvik kan få helgturer och en ny linje till Storheden via Björkskatan, Porsön och Notviken. Dessutom finns tankar på tätare turer sommartid på stomlinjerna.