Planförslaget innebär att de fyra nordligaste länen får 6,4 av de 190 miljarder kronor som tilldelas namngivna investeringsåtgärder.
– Transportinfrastrukturen i norra Sverige är allmänt av lägre standard än stora delar av övriga landet, läget är akut på många håll. Därför är det inte acceptabelt att de fyra nordligaste länen får så liten andel av fördelade investeringsåtgärder i transportplanen, säger landshövding Sven-Erik Österberg i ett pressmeddelande.
Länsstyrelsen påpekar att stambanan genom Övre Norrland på sträckan Vännas-Boden behöver omedelbara kapacitetshöjande åtgärder. Det är inte tillräckligt med ett spårbyte på sträckan Bastuträsk-Boden.
Regeringen bör vidare tillsätta en förhandlingsman som ska organisera en etappvis utbyggnad av Norrbotniabanan. Norrbotniabanan behövs för att möta bristen på järnvägskapacitet skriver länsstyrelsen i sitt yttrande till regeringen.
Det saknas pengar till att åtgärda bristerna på Malmbanan och i Luleå hamn, konstaterar länsstyrelsen vidare.
Länsstyrelsen anser att E10 på sträckan Avvakko-Skaulo omedelbart borde åtgärdas. E10 har stora framkomlighets- och trafiksäkerhetsbrister som planförslaget inte löser, påtalar länsstyrelsen vidare.