– Det är klart att LKAB-resorna har inneburit ett tillskott, det har man ju märkt. Men vi har ju kunder från Malmfälten överlag som kommer någon gång varje år, säger Ove Segerlund ägare av klädföretaget Berlins.
Han är inte orolig för det tapp som LKAB:s åtgärd kan innebära.
– Nej, det innebär bara att fastighetsägare, kommuner och enskilda måste vässa sig och förädla det man har, säger Segerlund som bland annat pekar på Piteå som tagit ett helhetsgrepp med ny Galleria.
– Man måste skapa tillgänglighet, parkeringsmöjligheter, buss och cykelplatser i omedelbar närhet. Ha ett utbud med nya koncept. Kulturen är jätteviktig och mötesplatser som lockar folk in till staden, slår Segerlund fast och nämner Luleå med Kulturens hus och Vetenskapens hus med flera ställen.
Stora arrangemang drar också mycket folk:
– Här har Visit Luleå en viktig uppgift, säger Ove Segerlund. Och en levande stad förutsätter också att någon bor i den.
– Förtätning av städer är bra, att man bygger på befintliga hus eller bygger nytt på "ovanliga" tomter.