Sofie Lindblom är grundare och vd av innovationsplattformen Ideation 360. Hon har listats som ett av Sveriges fem mäktigaste framtidsnamn och har tidigare varit innovationschef för Spotify. Meritlistan för 29-åringen är lång. Nu kommer hon till Luleå för att föreläsa om just innovation under Norrbottens Media Week (NMW).
– Jag tycker att det är väldigt roligt att komma upp. Jag har varit i Skellefteå och Umeå och föreläst, men jag ska inte åka upp i skinnjacka som jag gjorde när jag var i Skellefteå, säger Lindblom med ett skratt.
Målet med föreläsningen är att innovation ska vara något som känns kul och spännande och inte så förvirrande.
– Det kommer att handla om att ta ner det här fluffiga ordet innovation och göra det mer konkret. Hur kan man börja jobba både i sin roll och i sitt företag med att försöka hitta nya innovativa lösningar baserat på vad som händer ute i världen, säger hon.
I stort sett alla branscher behöver hänga med i utvecklingen. Ett tips som Sofie Lindblom delar med sig av är att inte vänta in förändringen för att sedan hoppa på tåget.
– Man ska våga vara proaktiv och inte bara vänta in förändringen utan faktiskt se vad man kan göra. Då blir det mycket mer en möjlighet än ett hot och en utmaning. Sen måste man vara smart. Det finns så himla mycket som man kan springa efter idag och ofta springer man efter allt och då blir det inget. Det är för svårt att försöka göra allting med den förändringshastighet som vi ser idag.