Inget "stående" problem säger Länstrafiken

Bälteslagen på buss stipulerar att åkande ska sitta fastspända. Men resenärer vittnar om att det händer att Länstrafikens bussar ibland är så överfyllda att folk får stå i mittgången.

SNART BORTA. Linje 12 försvinner.Foto: EIJA DUNDER

SNART BORTA. Linje 12 försvinner.Foto: EIJA DUNDER

Foto: EIJA DUNDER

Luleå2010-12-11 06:00

I fredags eftermiddag var ett sådant exempel när bussen från Haparanda mot Umeå, som går in i Råneå var så överfull att alla påstigande, runt tio personer, vid busstationen i byn, fick stå hela resan till Luleå.

"Det var folk i hela gången ända fram till chauffören, säkert 15 personer som stod, berättar resenären som upplevde färden, som gick i 90 km i timmen, som otrygg.

"Är det inte olagligt att framföra ett kollektivfordon i den situationen och har Länstrafiken verkligen rätt att ta fullt betalt för en sådan färd?! undrade personen som hörde av sig till Kuriren.

Inte stående
Kuriren kontaktade trafikchef Lars Nilsson på Länstrafiken:

- Det är ovanligt att det händer. Vi har som policy att inte ha stående. Som jag har lärt mig bälteslagen så får man ta ombord stående om man sedan kör 70 kilometer i timmen. Och ja, vi tar betalt även av stående, alla ska betala.

- Det är chauffören som avgör om han ska ta ombord folk som får stå eller om man ska rekvirera ytterligare fordon, säger trafikchefen och hänvisar till operatören för sträckan som är Veolia.

Inte vanligt
På Veolia svarar platschefen Lars-Åke Wågström i Umeå:

- Det är inte vanligt att det är så här, jag har då inte hört något om det. Och när det är mycket folk så har vi förstärkningsbussar. Vad som har hänt med den vid det här tillfället kan jag inte svara på. Bälteslagen, som kanske är något tvetydig, säger att sittande ska vara bältade så vi får köra med stående men det är inte något vi vill. Vi vill ha sittande passagerare, säger Wågström.

Huruvida det är riktigt att ta betalt av stående resenärer är något som trafikören inte funderat kring. Med anledning av att beskriva situation inte brukar uppstå förklarar platschefen för Veolia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om