Inget dumpat pris

?Prisdumpning? finns inte.
Det hävdar Rikstrafiken i domstol som svar på Tågkompaniets krav på 53 miljoner kronor för dålig upphandling.
? Är det tillåtet dumpa priset göre sig små bolag icke besvär i fler upphandlingar, säger Tågkompaniets VD Jan Johansson.

LULEÅ2003-11-12 06:30
Följden av att inte sätta stopp för prisdumpning blir att små branschföretag knäcks och med liten konkurrens blir det då dyrare att resa, resonerar Jan Johansson<br>Fast nu finns en tvistefråga om det överhuvud taget finns något som i juridisk mening är prisdumpning och som därför stoppar ett företag. Den saken avhandlas redan nu i domstol, dit statliga Rikstrafiken tvingats sedan myndigheten stämts av Tågkompaniet.<br>Vägvisare<br>Svaret från domstolen blir vägledande för hur Tågkompaniet gör i framtiden, om bolaget ska lägga in fler anbud på Norrlandstrafiken på tåg.<br> ? Man ska aldrig säga aldrig. Men blir utslaget att det inte finns rimlighet mellan utgifter och kostnader då är vi tveksamma. Stora företag kan ta förluster för att bli av med konkurrenter och för att senare kunna höja priset. Slås vi mindre ut och vi bara får en aktör i Sverige, då är kunderna och upphandlarna illa ute, säger Jan Johansson.<br>För att ta det ifrån början så vann Connex upphandlingen på Norrlandstrafiken på tåg för fem plus tre år. Tågkompaniet lät då rättsligt pröva om det gått rätt till. I första hand ville Tågkompaniet ha Connex diskvalificerat och själv få tågtrafiken och i andra hand ville Tågkompaniet ha en ny upphandling. Grunden var att Connex ansågs ha lagt ett orimligt lågt bud enbart för att knäcka Tågkompaniet och få in en fot i tåg-Sverige.<br>Ingen framgång<br>Tågkompaniet nådde ingen framgång i prövningen. Det var då bolaget i stället stämde upphandlaren, statliga Rikstrafiken, inför Sundsvalls tingsrätt. I tvistemålet vill Tågkompaniet ha 53 miljoner kronor i skadestånd. Det är den uteblivna vinsten över fem år som Tågkompaniet anser sig blivit snuvat på.<br>Till stöd för att upphandlingen var oseriös uttalade sig redan i juli förra året trafikforskarna Gunnar Alexandersson och Staffan Hulthén vid Handelshögskolan.<br>Läget nu är att Rikstrafiken gett sin syn i skadeståndsmålet och vad som bland annat lagen om offentlig upphandling tvingar fram.<br> ? Det finns inget som heter dumpat pris, konstaterar chefsupphandlaren Elisabeth Forslin.<br>När upphandlaren ställt frågan om budet varit orimligt lågt har Connex kunnat ge en rimlig förklaring och Rikstrafiken är nöjd. Om Connex lagt ett oseriöst bud hade Rikstrafiken däremot kunnat avstyra Connex.<br> ? Men det finns ingen skyldighet att göra det, vi kan men måste inte, klargör Elisabeth Forslin.<br>Lagen framtvingar alltså ingen hjälp till Tågkompaniet.<br> ? Är det så kan du alltså bara skriva ner ett anbud på en servett och vinna upphandlingen. Hur ska vi då förhålla oss? En anbudsrunda är kostsam. Är det tillåtet dumpa priset göre sig små bolag icke besvär i fler upphandlingar, säger Jan Johansson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!