För en tid sedan kunde Kuriren berätta att Condor shipping (Brändögruppen) sålt M/S Kungsholm och att L-Line (M/S Eskil), det rederi som kört trafiken i år, inte lämnat in något anbud för 2015.
Allt pekade då på att ingen ville köra skärgårdstrafiken nästa sommar och så är det också. Det var 13 intressenter som tog del av kommunens villkor och underlag för upphandlingen men ingen slog till.
– Nej, och nu har fritidsnämnden har nu fått den informationen, säger fritidschefen Helen Wiklund Wårell.
Hon har nu fått i uppdrag att hitta någon som vill ta på sig jobbet. Wårell har fria händer under förutsättning att hon håller sig till villkoren i det underlag som finns samt inte spräcker den budget fritidsförvaltningen har för trafiken.
– Så är det i och med att vi inte fick in något anbud. Men det kan ju bli en helt annan prisbild nu, säger hon.
Fritidschefen menar också att det är viktigt att klara ut detta snabbt. Just nu finns det ingen lämplig redare och läget är svårt.
Blir det någon skärgårdstrafik 2015?
- Ja, absolut. Jag är optimistisk och ska söka vitt och brett, säger Helen Wiklund Wårell.
Lindbäck på L-Lines har kritiserat säkerheten i hamnarna och angett det som skäl för att inte lämna in något anbud. Wårell menar dock att det inte skett några försämringar i det avseendet utan snarare tvärtom i och med att Trollerisundet muddrats.
– Så det får stå för honom, säger hon.
I somras uppstod en del tvister mellan parterna, både när det gäller säkerheten men även i en del ekonomiska frågor.
– Vi är kanske inte de såtaste vännerna men det exkluderar inte L-Lines på något sätt, absolut inte. Så pass professionella är vi, säger Helen Wiklund Wårell.