Ingen tar på sig ansvaret

Telia arbetar för fullt med att åtgärda problemet med telelinjen i Ängesbyn. Men de tar inte ansvar för avbrottets konsekvenser.
- Trygghetslarmen är en tjänst via kommunen, säger Susanne Sävenfalk på Telias driftövervakning.

LULEÅ2006-07-12 06:00
Enligt Telia arbetar deras tekniker för fullt med att åtgärda tele­avbrottet i Ängesbyn.
- Vi har personal på stationen, säger informatör Susanne Sävenfalk. Problemet är att de inte lyckats ringa in felet ännu, säger hon.
Teletrafiken i Ängesbyn går från den lokala telestationen via en radiolänk. Enligt Sävenfalk har teknikerna inte hittat något fel på de enskilda komponenterna, därav det långa avbrottet.
- Men vi arbetar på att lösa det. Vi hoppas kunna åtgärda det under dagen, hälsar hon.
Telia tar däremot inte något ansvar för att trygghetslarmen nu är satta ur funktion.
- Vi arbetar med den tekniska biten. Själva larmen är det kommunen som ansvarar för, och jag känner inte till deras beredskap, säger hon.
Anna-Lena Andersson är enhetschef för trygghetslarmen i Luleå kommun. Enligt henne har de ingen möjlighet att påskynda den tekniska processen.
- Vi försöker hjälpa till så gott vi kan med att göra felanmälningar för de drabbade. Men det är Telia som måste få ordning på systemet.
- Vi är inga teleoperatörer, säger hon.
Larmfunktionen styrs som bekant av Telias teknik. Att teleavbrotten även slår ut trygghetslarmen är ingen nyhet för kommunen.
- När åskan är framme blir det bekymmer. Vet vi bara om vilka som har problem kan vi sätta in extra hemtjänstpatruller.
- Men om vi inte känner till avbrotten har vi ingen möjlighet att sätta in resurser. Vi skulle naturligtvis önska en bättre samverkan med tele­operatören.
- Det är ju de äldre som drabbas, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om