Ingen satsning i norr

Norrbottniabanan ingår inte i Banverkets satsningar för 2004?2015. Och planerna på en ny Haparandabana skjuts fram till slutet av perioden.
Det framgår av det förslag som Banverket lämnat till regeringen.

LULEÅ2003-08-05 06:30
I början av året presenterade Banverket en utredning som visade att Norrbottniabanan inte bör byggas. Verket hänvisade till samhällsekonomiska beräkningar.<br>Det är anledningen till att banan inte ingår i verkets framtidsplan som lämnades till regeringen på måndagen. Det upprör Piteås kommunalråd Peter Roslund som är ordförande i Norrbotniagruppen.<br> ? Banverket hänvisar till samhällsekonomiska kalkyler som säger att en satsad krona bara ger 80?90 öre tillbaka. Men den kalkylen tar nästan bara hänsyn till persontransporter. <br>Utredningen brister<br> ? Om man tar större hänsyn till godstransporter blir kalkylen en helt annan. Dessutom tar man inte hänsyn till transporter över landgränser. <br>Och det är en stor brist med tanke på det stora handelsutbytet mellan Finland och Sverige.<br>Roslund säger att Banverket vid ett tillfälle tagit hänsyn till just detta, transporter mellan Sverige och ett annat land. Det skedde i samband med planerna på att bygga Öresundsbron.<br> ? Varför kan inte Banverket göra samma kalkyl när det gäller transporter mellan Sverige och Finland?<br>Roslund anser också att Banverkets syn på Norrbottniabanan är fel ur flera synpunkter.<br> ? Banverket talar om samhällsekonomiska kostnader när det gäller Norrbottniabanan men man tvekar inte att fortsätta med projektet Hallandsåsen.<br>Bryter tidigare uttalanden<br>Roslund hänvisar också till uttalanden som regeringen gjort när det gäller byggandet av järnvägar. Där talas om att Banverket inte bara ska ta hänsyn till samhällsekonomiska kalkyler. Enligt Roslund bryter Banverket mot de uttalanden som regeringen gjort. <br> ? En satsning på järnvägen här i norr skulle ha mycket stor betydelse för utvecklingen av regionen och utbytet med Finland. Men en sådan utveckling ingår inte i den samhällsekonomiska kalkyl som Banverket arbetar med. Och det tycker jag är helt fel.<br>Uppvaktar stadsrådet<br>Peter Roslund säger att Norrbotniagruppen ska uppvakta bland andra statsrådet Ulrica Messing för att få regeringen att agera. Vid uppvaktningen ska ingå kommunalråd från kustkommunerna i Norrbotten och Västerbotten.<br>Nu är Roslund inte bara missnöjd med Banverkets syn på Norrbottniabanan, missnöjet är minst lika stort när det gäller de uppskjutna planerna på att upprusta Haparandabanan.<br> ? Banverket i norr säger att man kan komma igång med att bygga banan 2006. Och det är viktigt att den kommer igång då eftersom det tar mellan fyra och fem år att klara upprustningen av Haparandabanan.<br>jackie.bortz@kuriren.com<br>0920/375 78<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!