Rådande hållbarhetstrend är inget som har slagit igenom stort när det handlar om köpbeteende i livsmedelsaffären. I alla fall inte i två av Luleås stora matbutiker.
Enligt Peter Andersson, matchef på Coop Forum på Storheden i Luleå, är det ingen som frågar i butiken efter varor med kort datum.
Där plockas färskvaror ut två dagar innan bäst före-dag eller sista förbrukningsdag passerar och sänker priset på dem. Det som sedan inte säljs kasseras när datumet är utgånget. Men det är ändå inget större problem under sommaren.
– Försäljningen är mycket större under sommaren så det blir en helt annan omsättning på grejerna. Det mesta går åt. Men vi jobbar ju hela tiden med det här. Man försöker ju få ner matsvinnet så mycket som möjligt, det vill nog alla butiker. Man vill ju inte kasta.
Anders Nordström, mejeri- och frysansvarig på Ica Kvantum i Luleå, har en liknande bild att förmedla.
Inte heller där kommer kunder och frågar efter varor som närmar sig utgångsdatum.
– Vi har ganska stor ruljangs och det blir sällan varor kvar med kortare datum, men har vi ett köttpaket med två dagar kvar och vi sätter ner det till halva priset, då säljs det innan datumet har gått ut.
Hans intryck är snarare att köpbeteendet har ändrat sig i motsatt riktning och att kunder var mer benägna för fem–tio år sedan att fråga efter varor där datumet håller på att gå ut.
– Jag har jobbat 25 år i butik och tidigare gick det att sälja bort allt med kort datum på.