Ingen restidsgaranti

SJ inför resegaranti från 15 januari.
Om tågen blir försenade kompenseras resenärerna med värdecheckar.
Connex avvaktar tills vidare och följer utvecklingen.

LULEÅ2004-01-09 06:30
Den som åker tåg med SJ ska efter 15 januari kunna vända sig till företaget och begära kompensation om tåget är försenat. Ersättning utgår via en värdecheck till ny biljett som skickas hem till de klagande.<br>Olika grupper<br>Resenärerna delas in i tre grupper, allt efter resans längd:<br>n De som har restid under en timme. Garantin gäller om resenärerna drabbas av försening på minst 20 minuter.<br>n Resenärer med restid en till två timmar. Minsta försening blir 40 minuter för att garantin ska gälla.<br>n Resor som är längre än två timmar. En timmes förseningstid är minimum.<br>Värdecheck<br>Resande som har periodkort får värdecheck på den del av kortkostnaden som motsvarar vad resan kostat.<br>Restidsgarantin beräknas ge SJ cirka 30 miljoner kronor i utgifter per år. Summan är baserad på SJ:s punktlighetsstatistik för tågen.<br>Garantin skulle egentligen ha införts redan 1 december 2003, men sköts upp på grund av konflikten inom tågbranschen. SJ drog då också tillbaka en kampanj som innebar att 1.000 biljetter per dag skulle säljas för 100 kronor per styck.<br>Inte så vanliga<br>Detta erbjudande dyker i stället upp under 2004.<br>Resegarantier av SJ:s modell är inte så vanliga i branschen, framhåller SJ:s VD Jan Forsberg som tillträdde i april 2002.<br> ? När jag började vid SJ kände jag att vi inte var mogna att införa en garanti. Nu har vi ett rimligt grepp om totala verksamheten, säger han till TT.<br>SJ ska också se över biljettpriser och systemen för årskort.<br>Connex har ingen motsvarande garanti.<br> ? Vi följer nu vad branschen och SJ gör, säger Olof Eriksson, chef för Norrlandstågen på Connex. Det har varit mycket diskussioner om hur SJ:s garantier kommer att fungera. Vi följer också hur Konsumentverket och andra reagerar på restidsgarantin.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!