Turerna kring lärarlegitimationen har varit många, arbetet med att utfärda dem blev mer omfattande än Skolverket först trodde och det hela har dröjt. Inte heller nu, fram tills den 1 juli, bedömer de att arbetet blir färdigt.
I stället gäller precis som tidigare ett antal övergångsbestämmelser. Nytt den här gången är att en lärare som har en tillsvidareanställning men saknar legitimation inte längre får ansvara för betygssättningen.
– Den som saknar legitimation ska sätta betyg i samråd med en lärare som har legitimation, förklarar Maria Åström, personalkonsult på barn- och utbildningsförvaltningen i Luleå.
Farhågor om att tillsvidareanställda lärare som inte fått sin legitimation ska sägas upp per automatik har lyfts.
– Inga tillsvidareanställningar upphör med anledning av att medarbetaren inte fått sin legitimation den 1 juli 2015
Precis som tidigare får obehöriga lärare och förskollärare anställas efter den 1 juli, anställningen gäller endast under en begränsad tid och max för ett år i taget. Vissa förutsättningar gäller dock:
• att det saknas sökande som har legitimation,
• att personen är lämplig att undervisa
• att personen i så stor utsträckning som möjligt har en utbildning som motsvarar den utbildning som är behörighetsgivande.
Under 2014 fanns det i Luleå 163 tidsbegränsade anställningar, längden på dem varierade från 14 dagar upp till ett år. Siffrorna för 2015 är ännu inte färdiga.
Fortfarande är det lärare i Luleå som väntar på sin legitimation, i dagsläget bedömer Skolverket att det är nio till tolv månaders väntetid från den dagen ansökan lämnades in. För många lärare är det ett bekymmer då de inte har någon chans att få en tillsvidareanställning så länge de inte har sin legitimation. Då tjänsterna därtill måste annonseras ut riskerar läraren i fråga även att bli snuvade på sitt jobb av någon annan som hunnit få sin legitimation.
Ännu är det heller inte alla lärare som undervisar enbart i de ämnen de är behöriga i, till exempel så finns det musiklärare som undervisar i hemkunskap och mattelärare som undervisar i svenska, no, bild och teknik. Likaså finns udda kombinationer på gymnasienivå, i vissa yrkesämnen saknar lärare utbildning helt och hållet.
– På Luleå tekniska universitet finns en utbildning där de som har ämneskunskapen på rätt nivå kan läsa in pedagogiken och på det viset söka lärarlegitimation. Jag har hört att intresset ökat, säger Maria Åström.