– Nä vi välkomnar konkurrens, det har vi aldrig varit rädda för och det blir bara en sporre för oss, säger Fredrik Sidevärn som är VD för Börje Olssons som för övrigt har två fik i Smedjan. Ett i markplan och ett i källarplan där den nya konkurrenten ska inrätta sig alldeles intill.
Den nya kedjan som i dagsläget har cirka 140 coffé shops i landet och är Sveriges största coffé shop-kedja har eget bageri i Malmö. Fredrik Sidevärn berättar att Olssons svarar upp bra mot den utsikten.
– Vi har ju eget bageri i stan och vi är trygga i våra produkter. Men vi har sen en tid tillbaka planer på att uppdatera våra produkter och vårt koncept och visa var vi står, vem vi är. Att vi har ett eget lokalt bakat bröd med snabb leverans. Sen ska vi bli bättre på kaffe och både behålla det traditionella som våra kunder känner igen sig i men även kunna modernisera. Det här är något vi inte kommit på nu men i och med den nya etableringen så speedar vi upp takten, säger Sidevärn.
Fastighetsägaren Diös i Luleå som äger Smedjan har arbetat bra med att öka attraktiviteten att lägga verksamheter i Smedjan, säger Fredrik Sidevärn:
– Det drar mera trafik och det gynnar alla.
Att Luleå har plats för flera etableringar är klart, tycker han och drar paraleller till restaurangbranschen.
– Sen vi startade vår restaurang Bistro Norrland i Norra hamnen så har det kommit 6-7 nya restauranger i Luleå. Det ger positiva effekter med en ny aktör, förklarar VD:n för Börje Olssons.
Fotnot. Espresso House har tecknat ett femårigt kontrakt med Diös och det nya fiket öppnar i butiken Pareilles gamla lokal i bottenplanet-på torget där alltså Börje Olssons bedriver sin caféverksamhet.