Ingen ökning i Luleå

Etablering av nya butiker skapar volym. Det säger Erik Sandemo, Svensk handel, om det faktum att Luleås sällanköpshandel inte ökat ett uns 2008.

SENASTE SIFFRORNA. I tisdagskväll besökte Erik Sandemo, Svensk handel, Luleå för att redovisa de senaste handelssiffrorna. Han var inbjuden av Luleå näringsliv, Branschråd Handel och Svensk handel, Luleå. Foto: Roland S Lundström

SENASTE SIFFRORNA. I tisdagskväll besökte Erik Sandemo, Svensk handel, Luleå för att redovisa de senaste handelssiffrorna. Han var inbjuden av Luleå näringsliv, Branschråd Handel och Svensk handel, Luleå. Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

Luleå2009-09-16 06:00
Statistiken för sällanköpshandeln i Luleå under 2008 är inte någon munter läsning. Svensk handel med Erik Sandemo som besökte Luleå under tisdagskvällen för att redovisa 2008 års siffror säger att Luleå hamnade i en svacka redan före lågkonjunkturen. - För att handeln ska ha en bra utveckling måste man förse den med nya etableringar. Det har ju varit en del på gång, exempelvis på Storheden, men de har bromsats upp. Inte heller har det blivit något av kvarteret Hunden, presumtiva hyresgäster har legat lågt på grund av Haparanda, säger han och tillägger att lågkonjunkturen även gjort att investeringar ställts in, fastighetsägarna vill inte sätta igång något bygge om inte 75-80 procent är uthyrt.Arvidsjaur toppar
Arvidsjaur är ett exempel på att etablering skapar volym. Två nya butiker lockar dit kunder som också handlar i andra butiker, sällanköpshandelns ökning 2008 på 37 procent talar sitt tydliga språk, sett i miljoner kronor så handlar det om 39 för att vara exakt. Siffrorna placerar kommunen på plats nummer ett jämfört med övriga länet.På andra plats ligger Haparanda med en ökning på tio procent och 108 miljoner kronor.- Då Luleå inte har några etableringar har östra och norra Norrbotten valt att förlägga sina resor dit, menar
Erik Sandemo.Stolta bodensare
Att Boden fått en egen galleria slår också mot Luleå enligt Erik Sandemo. Bodensarna är stolta över den och väljer att stanna i hemkommunen och handla. Att de stora kedjorna numera börjat etablera sig på de mindre orterna gör också sitt.- Deras val ligger mellan Europa eller småstäder, då många bränt sig utomlands väljer en del kedjor att ge sig på mindre orter och regioncentret blir därmed inte lika attraktivt att handla i, menar han.Den största ökningen inom dagligvaruhandeln syns i Haparanda, plus 25 procent (85 miljoner kronor). Luleå knep en fjärdeplats på länsrankingen med en åttaprocentig ökning, sett i pengar 164 miljoner kronor.- Jag tror utbudet i Luleå lockar folk i kringkommunerna, Storheden är jobbigt att konkurrera med, säger Erik Sandemo.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om