Ingen ökning av brutna färdtillstånd på F 21

Antalet så kallade brutna färdtillstånd ökade under en månad i höstas inom Flygvapnet. På F 21 noterades dock inga förändringar. Där är man mer bekymrad över minskad flygtid, men har vidtagit åtgärder för att motverka detta.

LULEÅ2008-03-06 01:45
Officerstidningen tar i senaste numret upp problemet. Med ett brutet färdtillstånd menas att planet av någon anledning avvikit från den rutt, den färdplan, som flygtrafikledningen anvisat.Spännvidden är stor från bagateller till mer allvarliga händelser som utreds av Statens haverikommission. Exempelvis när ett JAS-plan och ett civilt plan hamnade på samma höjd, cirka 1.000 meter från varandra.Under en månad i höstas registrerades elva brutna färdtillstånd. Normalt sett noteras 10-15 per kvartal.-  Brutna färdtillstånd är något som vi ser mycket allvarligt på, säger Christer Olsson, chef för flygsäkerhetssektionen på Högkvarteret, till Officerstidningen.Åtgärder vidtas
Flygvapnet har på gång ett antal åtgärder som ska ge stöd till piloterna för att de inte ska bryta mot färdtillstånden. Christer Olsson vill inte dra för stora växlar på en månads ökning.-  Det är för tidigt att tala om en negativ trend. Däremot är det tillräckligt allvarligt för att vi ska agera.Patrik Haraldsson, säkerhetsofficer på F 21, har gått igenom statistiken på flottiljen. Bilden där är en annan än för Flygvapnet i sin helhet.-  Vi har på F 21 under hela 2007 inte haft någon markant ökning av antal brutna färdtillstånd. Under den perioden som relaterats hade vi ett enda brutet färdtillstånd. Och det är sådant som kan hända.En teori som framförs är att piloternas mindre flygtid genom besparingar inom Försvaret spelar in. Visst ökar risken, anser Patrik Haraldsson, eftersom flygning är en komplex verksamhet. -  Om man jämför med att köra bil: Kör du väldigt litet är det svårare att se alla skyltar, korsningar och hänga med på omkörningar och högerregler. Då måste man ta det försiktigare och det gör vi när vi flyger mindre.NBG går först
F 21 har fått minskad flygtid på grund av besparingarna.Hur känns det för piloterna, att få göra mindre av det de är utbildade för?-  Inte alls bra. Som att du kanske skulle få skriva en artikel i månaden. På F 21 prioriteras framför allt Nordic Battle Group-förbandet som har full flygtid. Övriga piloter har fått minskad tid i luften. Detta problem tacklar man bland annat genom förändring av verksamheten.-  Vi har börjat flyga enbart nya Jasversionen. Tidigare flög vi både gamla och nya.Piloterna drabbas flygtidsmässigt negativt, men får i stället utbildning på nya JAS och flyger in sig på den.-  Det onda blir litet gott. Piloterna blir väldigt stimulerande genom att få börja utbilda sig på nya Jas med mycket teori, simulator och praktik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om