"Ingen frågade vad som var fel i skolan"

Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi och adhd stod i centrum hos vuxenutbildningen i Luleå på tisdagen. Det var Skriv- och läscentrum, SoL, som bjudit in framför allt elever från vuxenutbildningen till en Läs- och skrivtipsdag.

VUXENUTBILDNING RÄDDNINGEN. 27-åriga Anette Kurttio, Luleå, fick hela sin skoltid i ungdomen förstörd för att ingen förstod att hon var dyslektiker. Nu har hon kommit igen i vuxenutbildningen och satsar på slutbetyg.

VUXENUTBILDNING RÄDDNINGEN. 27-åriga Anette Kurttio, Luleå, fick hela sin skoltid i ungdomen förstörd för att ingen förstod att hon var dyslektiker. Nu har hon kommit igen i vuxenutbildningen och satsar på slutbetyg.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2011-03-30 06:00

Två studerande från vuxenutbildningen, Anette Kurttio, 27, och Mark Robinson, 46, båda Luleå samt studenten Christian Walldén, 22, samordnare för studenter med funktionshinder Christina Edin, 49, de båda sistnämnda från Luleå tekniska universitet, berättade hur de hittat vägen till sitt eget lärande samt läs- och skrivsvårigheter. Först ut av dem var Anette Kurttio:

- Jag fick reda på att jag var dyslektiker först när jag var 25 år. Redan under tidiga skolår märkte jag att jag inte var som alla andra. Jag kunde inte stava rätt. Jag skämdes. Jag började skolka i fjärde klass. I klasserna sju till nio blev det alldeles för svårt. Jag fick höra av lärare att jag inte lagt ned lika mycket tid som klasskompisarna på hemarbeten. Skolkandet fortsatte.

Jag hade stor trut
- Ingen frågade vad som var fel i skolan. Men jag fick i alla fall ökad självkänsla när jag gick individuella programmet i gymnasiet i Kalix. Sedan sökte jag till gymnasiet i Luleå. Det teoretiska var inte min sida. Jag gillade i stället att diskutera. Det jag fick betyg i under gymnasiet berodde på att jag hade stor trut.

- Efter gymnasiet var inte nya studier något för mig. Jag tog springvik och fick sedan en dotter som nu är sex år. Jag visste inte att jag hade läs- och skrivsvårigheter heller. Men det fick jag reda på när Arbetsförmedlingen gjorde en utredning. Nu har jag börjat om med vuxenutbildningen. Det tog tid att hitta rätt. Jag är så glad att vuxenutbildningen finns. Här får jag hjälp och vågar göra fel, summerar Anette Kurttio.

Mark Robinson berättade om sin tid från att ha varit miljonär, som företagare på Västkusten, till att hamna i härberget.

- Jag har både adhd och dyslexi och fick under mina skolår höra att jag var lat. Jag fick förklaringar att jag var dum när jag inte klarade av att läsa. Det jag minns mest från tidigare år är en gång när en sexåring bad mig läsa en godnattsaga. Och det klarade jag inte av.

- Det var motvilligt jag kom till vuxenutbildningen. Och tack vare min inspirerande lärare Eva Forsberg har jag nu tack vare många nya verktyg lärt mig läsa och skriva. Jag älskar att skriva i dag, avrundar Mark Robinson.

Fotnot: Dyslexi är en varaktig funktionsnedsättning som innebär svårigheter att läsa och skriva. Nedsättningen beror på en störning som hindrar automatisk avkodning av ord.


Fotnot 2
: ADHD, attention-deficit-hyperactivity-disorder, är en neuropsykisk funktionsnedsättning. Den utmärks av bristande uppmärksamhet och hyperaktivitet eller motsatsen mycket lugna och passiva. Det kan uttrycka sig i koncentrationssvårigheter, att man inte är observant på omgivningen eller hyperaktiv och impulsiv. Eller en blandning av allt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om