Mikael Hjerm poängterar att det inte stämmer att folk engagerar sig mindre i dag än förut, det som förändras är vad folk vill jobba med. Han förhåller sig kritisk till att generationsskiftet skulle vara det största problemet i sammanhanget.
– Attityder och beteenden förändras över tid i alla samhällen men det tar väldigt lång tid. Det är inte så att varje ny generation är fundamentalt annorlunda än de föregående, säger han.
Han menar att människors engagemang tar nya uttrycksformer allt eftersom samhället förändras, och att det kan vara svårt för stora organisationer att anpassa sig.
– Det är inte heller meningen att stora organisationer ska anpassa sig till alla situationer, det är kontraproduktivt av flera skäl, säger han.
Forskning visar att varje person i dag i genomsnitt skänker mer pengar till välgörenhet än någonsin. Däremot har avslöjanden om att olika hjälporganisationer använt insamlade pengar till annat än själva ändamålet lett till minskat förtroende och större misstänksamhet bland människor i allmänhet, menar Mikael Hjerm.
År 2009 fick Röda korset stor uppmärksamhet i media när det avslöjades att kommunikationschefen Johan af Donner hade förskingrat totalt 12 miljoner kr från Röda Korset och 4,4 miljoner kr från Cancerfonden. Mikael Hjerm gissar att det satt sina spår i människors förtroende för organisationen.
– Det är klart att det sticker i folks ögon, säger han.