Inga tekniska fel på planet

I slutet av september ska militära flyginspektionens haveriutredare träffa personal på F 21 för att presentera det som kommit fram under arbetet med att utreda olyckan på flygplatsen i Luleå den 31 maj i år.

DROG IVÄG. Flygflottiljens tekniker höll på med en rutinmässig provkörning av planets motor när den plötsligt varvade upp och även planets efterbrännkammare startade. Eftersom aggregatet för extraeffekt utvecklar så enorma krafter klarade inte de bromsanordningar av att hålla fast flygplanet utan det drog i väg över landningsbanan. Olyckan skedde den 31 maj i år.

DROG IVÄG. Flygflottiljens tekniker höll på med en rutinmässig provkörning av planets motor när den plötsligt varvade upp och även planets efterbrännkammare startade. Eftersom aggregatet för extraeffekt utvecklar så enorma krafter klarade inte de bromsanordningar av att hålla fast flygplanet utan det drog i väg över landningsbanan. Olyckan skedde den 31 maj i år.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-09-07 06:00
- Vi har i princip alla fakta på bordet, säger Sven E Hammarberg, utredningsnämndens ordförande.Det var när en Jas 39 Gripen skulle provköras som den otäcka olyckan på Luleå flygplats inträffade. Flygflottiljens tekniker höll på med en rutinmässig provkörning av planets motor när den plötsligt varvade upp och även planets efterbrännkammare startade. Eftersom aggregatet för extraeffekt utvecklar så enorma krafter klarade inte de bromsanordningar som användes av att hålla fast flygplanet. Flygplanet drog iväg helt okontrollerat, vilt skenade tvärs över landnings- och startbanan på flygplatsen i riktning mot flygterminalen på andra sidan. Som genom ett under missade planet huset och när det slog runt och landade på rygg så upphörde den vilda färden med ett brak. Slutskede
Under hela färden befann sig en flygtekniker inne i planet. Kvinnan, löjtnant Sandra Halvarsson, klarade sig mirakulöst från kraschen med lindriga skador. Den initiala analysen pekade på att det inte fanns några tekniska fel på flygplanet. Detta skulle kunna tyda på att det var den mänskliga faktorn som låg bakom olyckan.Än dröjer det dock innan haveriutredningen är helt färdig.Sven E Hammarberg berättar att arbetet är inne i ett slutskede och att man efter att ha träffat de inblandade och de ansvariga på F 21 kommer att ägna sig åt att analysera det som hänt.- Vi ska också prestera en rapport som vi hoppas vara klara med före jul.Framgång
Hammarberg tror dock att man kommer att kunna berätta en del av vad man kommit fram till redan i början av oktober.- En viss del av utredningen ska vi kunna presentera.Han säger att utmonteringen och genomgången av innehållet i det kraschskyddade minnet, den så kallade svarta lådan, varit framgångsrikt. Ur minnet har man plockat fram det som hände de sista sekunderna före kraschen.Enligt Hammarberg har det under utredningen inte kommit fram någonting som påverkar flygverksamheten på Sveriges flottiljer.- Vi har inte kunnat hitta något latent fel eller några avvikelser som påverkar de övriga flygplanen, säger Hammarberg.
********BILDEN HETER jashaveri1
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!