Det är Näringsdepartementet som beställt en utredning hur Sverige ska anpassa sig till en rad direktiv från EU. Transportstyrelsen föreslår att bilbesiktning varje år bör slopas och att vartannat år borde vara tillräckligt.
– Personbilar har betydligt färre brister i dag jämfört med 15 år sedan. Vi ser också flera av våra närmaste grannländer som Danmark och Norge har längre kontrollbesiktningsintervall än Sverige utan att trafiksäkerheten blivit lidande, säger utredaren Mats Hjälm på Transportstyrelsen.
Utredningen har medfört en reaktion från Motormännens helnykterhetsförbund (MHF), som är en av Sveriges största motororganisationer med cirka 20.000 medlemmar.
Säkerhetschef Lars-Olov Sjöström anser att utredningen delvis bygger på en felaktig slutsats och menar att orsaken att få tekniska fel hittas vid bilbesiktningen beror på att de flesta bilägarna tagit sina fordon till verkstaden innan kontrollen.
Han vill ha kvar den årliga bilprovningen.
– Sverige har en av Europas äldsta bilparker. Det är viktigt att hålla efter de här bilarna. Det här förslaget innebär att vi sänker oss till en lägre allmän europeiskt nivå från att ha legat i topp när det handlar om säkerhetskraven.
Lars-Olov Sjöström tror att många bilister kan vid första tanken vara positiv till förslaget, men varnar för att det kan medföra en sämre tillgänglighet för bilbesiktning, speciellt på glesbygden.
– Det kan låta lockande med glesare besiktningar, men de signaler som vi får från besiktningsbranschen är att deras affärskalkyler är baserade på nuvarande systemet. De ser det som nödvändigt att höja avgifterna om det blir färre besiktningar. Det har till och med talats om en fördubbling av avgifterna, vilket skulle innebära ett nollsummespel för bilisterna.
Transportstyrelsens utredning förväntas gå ut på remiss redan innan årsskiftet. MHF aviserar att de kommer att lämna in ett yttrande, där de vill ha kvar nuvarande kontinuitet med en besiktning av nya fordon efter tre år och därefter en årlig kontroll.
– Det innebär att bilägare måste titta närmare på sina fordon och åtgärda de fel som finns. Om det blir glesare mellan kontrollerna kan bilister få ett längre tidsperspektiv, som gör att riskerna ökar och felen kan på sikt förvärras. Börjar man sänka nivån för fordonen gradvis innebär det ett långsiktigt hot, speciellt i ett land som Sverige där vi pressat ned trafikolyckorna så pass mycket.