Ihåliga Europavägen

Här lappas E 4. Hålen i Europavägen visar sig gång efter annan. - Det här är den mest extrema vinter några av oss upplevt, säger vägveteranen Bertil Grahn, Skanska.

SÄMRE ÄN VANLIGT. Det är chauffören Tomas Nilssons omdöme om E4.

SÄMRE ÄN VANLIGT. Det är chauffören Tomas Nilssons omdöme om E4.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-03-14 01:45
Inte minst i trakten av Persön och Råneå sitter vägskyltar med varningar för dålig väg. Nedsatt hastighet råder här och var. Detta i vintermånaden mars, vid Europavägen.- Under den här vintern har det varit plusgrader och blöta. Det fryser till och så spränger det, beskriver Bertil Grahn som förklaring till uppkomsten av hålen."För lite pengar"
Fast problemet i stort är inte bara E 4 och nuvarande vinter, menar Helena Eriksson, chef för underhåll vid Vägverkets norra region.- Vi får för lite pengar för att vidmakthålla vägar i bra skick. Vi försöker göra bästa möjliga. Man vill satsa pengarna där de gör mest nytta, och då blir det i storstadsområdena.Asfaltbeläggningarna är ofta gamla på länets vägar. Då blir beläggningen spröd, vatten rinner ner och det fryser sönder.Ökade satsningar utlovar inte Vägverket.- Vi har ett effektivitetskrav på oss, påpekar Helena Eriksson.Bertil Grahn ser en ny trend som delorsak till skadorna.- I och med mitträckena kör alla bilar i samma hjulspår. Sedan kör bilarna med dubbdäck, och så nöter det.Bertil Grahn pekar ut vägdelarna kring Persön samt Rosvik-Ersnäs och Piteå-Norrfjärden som riktigt dåliga. Vägverket anger själv E 4 söder om Umeå som ytterligare exempel i norra Sverige.Även norrut
Vittnesmål kommer även norrifrån.- E 4 är sämre än vanligt. Jag kör sträckan Kalix-Luleå varje dag, det är mycket skador kring Persön men även kring Kalix och jag hörde av andra att det är dåligt mot Haparanda och Sangis också, säger lastbilschauffören Tomas Nilsson.Roger Andersson, Statoils E4-mack i Persön, möter chaufförer dagligen.- De säger att det är dåligt vägunderhåll. De jämför med södra Sverige och där är det mycket bättre. Framför allt vägarna i sig, de är bättre byggda i grunden. En del är förvånade över att vägar i söder som nyligen repats åtgärdas på nytt. Chaufförerna ser inget fel på dem, vittnar Roger Andersson.Finske långtradarchauffören Petri Hyvönen tycker att den med mitträcken avskilda E4 är för smal. Den behöver breddas, tunga fordon har problem.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om