I luften i åtta timmar
F 21:s piloter utbildas i lufttankning. En möjlighet som tekniskt funnits länge. - Intressant, roligt och utmanande, beskriver Carl-Johan Edström.
Överstelöjtnant Carl-Johan Edström.
Foto:
Att lufttanka beskriver han som intressant, roligt och utmanande, precis som mycket annat med yrket. En massa tekniska hjälpmedel är det inte frågan om.- Det är inte som man tror utan man har bara en enda styrspak. Det är inte så mycket att spela på, det är frågan om små marginaler. Man flyger väldigt nära och kan sätta sig i dåliga lägen. Hittills har jag tankat 35-40 gånger vilket kan verka mycket, men det behövs för att det ska sitta. För att upprätthålla kunskaperna måste jag lufttanka en gång varje kvartal.Ombyggda flygplan
Första kullen består av sex piloter, målsättningen är att alla fyra insatsdivisionerna ska utbildas, före årsskiftet en till två divisioner. Totalt utbildas 72 piloter.- Vi har ännu inte ett eget tankflygplan att öva emot men ska få det i vår. Nu har tyska och franska tankflygplan övat med oss, även norska flygvapnet i Bodö har varit med. Tankflygplanen är vanliga ombyggda passagerarflygplan, här i Sverige använder vi Hercules, säger Carl-Johan Edström som också berättar att utbildningen gått bra och att de klarat veckan utan några som helst problem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!