Videon är inte längre tillgänglig
Tillsammans, efter frukost och med en varsin liten ryggsäck packad med personliga saker, tågar barnen in i den nya förskolan, Gnistan. I 1,5 år har byggföretag grävt, spikat och målat.
- Vi såg möjligheten att bygga ett hus för barnen, inte en traditionell förskola, säger Lotta Stenlund som är utvecklingsledare.
Barnen har sett och följt bygget under hela tiden. De har varit delaktiga genom arbeten i olika projekt, en avdelning har bland annat jobbat med en prototyp på den nya förskolan, en annan avdelning har studerat redskap medan några tittat närmare på det här med dörrar.
Lär genom möten
Själva förskolan är uppbyggd kring två torg/mötesplatser, ett stort och ett litet. Till varje torg finns sedan visten, inte avdelningar. Lotta Stenlund förklarar att det handlar om att barnen ska mötas.
- Det är genom möten man lär sig, konstaterar hon.
Runt om på förskolan finns sedan olika rum för aktiviteter såsom bygg- och konstruktion, teknik och naturvetenskap för att ge exempel på några. Där finns också plats för ateljé. Till samtliga rum är en fokuspedagog knuten.
- De har ett särskilt ansvar för att utmana barnen lite extra.
Fönster i rätt höjd
Fönster, låga i lagom höjd för barn och höga, finns överallt i de nya lokalerna. Åsa Nordström, pedagog, förklarar att tanken är att det ska vara lätt att se vad som händer i andra rum.
- Det ska väcka nyfikenhet, inspiration, säger hon.
Lotta Stenlund berättar att tills för två år sedan fanns det inte ett enda fönster på gamla förskolan som barnen kunde titta ut genom utan att hämta en stol.
Den nya förskolan är i två plan. En av tankarna med övervåningen är att barnen ska kunna titta på saker ur olika perspektiv. Två av rummen har fått namnen Insikten och Utsikten.
- När man är i Utsikten ska man komma till insikt. När man är i Insikten så är man i utsikt, säger Sari Huczkowski, pedagog.
Kompisgunga för alla
Även kring utemiljön finns tanken om möten. En stor kompisgunga ersätter de traditionella gungorna, marken består av både hårda och mjuka material så att det blir som rum i rummen. Kuperad terräng med en kulle utgör en naturlig backe vintertid. Altaner med tak över blir till stora arbetsytor.
- Ute är också en viktig lärmiljö som vi glömmer bort ibland, säger Lotta Stenlund.
Ur högtalarna strömmar musik. Så ska det också vara när barnen finns på plats, fast då är popmusiken utbytt till mer klassiska toner, allt för att nå lugn och harmoni och inte inbjuda till att börja dagen med spring.
Gnistan består av fem avdelningar, barnen är mellan 3 och 5 år. De yngre barnen blir kvar i den gamla förskolebyggnaden som också renoverats.