Hundratals broöppningar väntar
Bron över Tjuvholmssundet måste öppnas nästan 600 gånger per år. Det visar den mätning av antal båtar genom sundet som kommunen gjort. - Det är jättebra att vi fått dessa siffror, säger Jeanette Lestander, projektledare.
Foto:
Enligt Jeanette Lestander på tekniska förvaltningen var detta enda sättet, det fanns ingen statistik över trafiken i sundet.- Jag har letat med ljus och lykta, säger hon.Siffrorna kommer nu att styra fortsatt planering.- Med dessa uppgifter vet vi bättre när bron ska vara öppen och när den kan vara stängd, säger kollegan Peter Vanhatalo.Öppning och stängning av bron ska vara fjärrstyrd och övervakad av kamera. Båtar som önskar öppning beställer den via telefon.- Och då sitter någon och trycker på knappen. Den tjänsten kommer vi att upphandla, säger Jeanette Lestander.Det är dock inte säkert att den möjligheten ges dygnet runt under hela båtsäsongen. - Nej, vi tänker oss att införa tidsstyrda öppningar. Vi kommer att utvärdera hur det fungerar och även föra en dialog med berörda, säger Lestander."Jättekomplext"
Hon berättar vidare att kommunen även avser att mäta hur många som passerar över bron, när den väl är byggd och invigd. Mätutrustningen noterar det som rör sig på bron men inte vad.- Hela projektet är faktiskt jättekomplext. Brobygget ska inte bara ta hänsyn till båttrafiken utan även isar, strömmar och mycket annat, säger Jeanette Lestander.På Sandön finns en fast befolkning på ett 20-tal personer samt cirka 250 fritidshus. Peter Larsson tillhör den fasta befolkningen och den välkomnar bron.- Ja, i och med att det bara blir en gång- och cykelbro. De flesta stugägarna är nog också för bron. Men ingen vill ha biltrafik till Sandön, säger han.Passagen bekymmret
Folk lämnar i dag sina bilar på Halmholmen på fastlandet och ror över sundet med de båtar som kommunen tillhandahåller. Många har bilar, fyrhjulingar och enklare fordon på ösidan. Det kommer man alltså att få fortsätta med och det är helt okej enligt Peter Larsson.- Ja, det är ju själva passagen som är bekymret - det är ju inte alla dagar det är så fint som i dag. Och det finns många äldre på ön, för dem är det inte lätt med båtarna, säger han.Trots att bron välkomnas av de flesta på Sandön så hyser Peter Larsson inga illusioner över för vilka bron byggs.- Inte är det för oss i första hand. Det är ju för att folk på fastlandet som är intresserade av naturen härute ska kunna komma hit lättare, säger han.Han och många andra sandöbor tycker dock att det är helt okej, så länge man slipper biltrafik.
Kommunen har mätt alla båtpassager mellan vecka 22 (26/5) och vecka 42 (19/10). På grund av tekniska fel saknas uppgifter från delar av vecka 29-30.
Mätningen visar att 4.830 båtar passerat sundet under den tiden, 573 av dessa var högre än fyra meter (kräver broöppning). Enligt Peter Vanhatalo på tekniska förvaltningen innebär de bortfall av uppgifter som nämns ovan (under högsäsong) att siffrorna snarare är lite över 5.000 respektive 600.
I medeltal passerade 34,4 båtar per dygn under de 21 mätveckorna. Det motsvarar 1,43 båtar per timme. Siffrorna bör justeras upp lite med tanke på bortfallet av uppgifter.
Flest båtar passerade 28/7-3/8 (v. 31). Det är samma helg som Luleåkalaset. Då passerade 603 båtar vilket är 3,6 per timme och 86 per dygn. Av dessa hade 69 krävt broöppning.
Den trafiktätaste timmen inträffar 16.00-17.00, då passerade 523 båtar under sommaren (47 stora). Näst mest trafik är det mellan 14.00 och 15.00 (474 båtar varav 45 stora). Det är mer trafik på eftermiddagar och kvällar jämfört med morgnar och förmiddagar. Mellan 23.00 och 07.00 är trafiken som lägst.
I kostnaden för bron (25 miljoner kronor) inkluderas även en förbättring av vägen mellan Tjuvholmssundet och Klubbviken på Sandön.
Källa: Luleå kommun
Mätningen visar att 4.830 båtar passerat sundet under den tiden, 573 av dessa var högre än fyra meter (kräver broöppning). Enligt Peter Vanhatalo på tekniska förvaltningen innebär de bortfall av uppgifter som nämns ovan (under högsäsong) att siffrorna snarare är lite över 5.000 respektive 600.
I medeltal passerade 34,4 båtar per dygn under de 21 mätveckorna. Det motsvarar 1,43 båtar per timme. Siffrorna bör justeras upp lite med tanke på bortfallet av uppgifter.
Flest båtar passerade 28/7-3/8 (v. 31). Det är samma helg som Luleåkalaset. Då passerade 603 båtar vilket är 3,6 per timme och 86 per dygn. Av dessa hade 69 krävt broöppning.
Den trafiktätaste timmen inträffar 16.00-17.00, då passerade 523 båtar under sommaren (47 stora). Näst mest trafik är det mellan 14.00 och 15.00 (474 båtar varav 45 stora). Det är mer trafik på eftermiddagar och kvällar jämfört med morgnar och förmiddagar. Mellan 23.00 och 07.00 är trafiken som lägst.
I kostnaden för bron (25 miljoner kronor) inkluderas även en förbättring av vägen mellan Tjuvholmssundet och Klubbviken på Sandön.
Källa: Luleå kommun
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!