Hundra jobb försvinner

Nu inleds förhandlingar om aviserade personalminskningar vid Ferruform.
Omkring 100 jobb ska bort när avdelningar läggs ner och gammal produktionsteknik fasas ut.

LULEÅ2004-04-16 06:30
<br>Det är flera delar tillsammans, ändrad inriktning, överbliven teknik och arbetet för lönsamhet, som gett upphov till bedömningen att många av de nu närmast rekordmånga 750 anställda måste lämna båten.<br>Visstidsanställningar som löper ut får ingen fortsättning. Inhyrd personal efterfrågas inte längre och underleverantörer till Ferruform får mindre med jobb.<br>Ovanpå det frågan om uppsägningar.<br> ? Det hör ju till det vi ska förhandla om, säger VD Peter Björk.<br>En orsak till att jobb försvinner är att ledningen för Ferruform, i och med den återlivade direktkopplingen med tillverkning specifikt för Scania, inte anser sig vara i behov av att sälja in sig hos andra.<br>Inte vara fristående<br> ? Med det nya uppdraget ska vi inte vara ett fristående företag som ska vara ute och jaga order, beskriver Peter Björk.<br>Det som blir över är resurser för att hantera marknadssidan, inköp och för utveckling. Peter Björk uppger att förhandlingarna med tjänstemännen inleds under april.<br>Ovanpå det finns nu tillverkning i dubbel upplaga. Den nya rullformningstekniken för tillverkning av balkar är igång och den gamla metoden ska ut.<br> ? Nu levererar vi till den nya generationen lastbilar. Än så länge stödkör man samtidigt med den gamla anläggningen och det är oklart vad den ska användas till. Nog finns det områden för det, säger Peter Sköld, Metallklubben.<br>Svetstekniken förnyas, även där hamnar tidigare metoder utanför.<br>I fallet med produktionstekniken så är inte förhandlingar med Metall aktuella i det här skedet, enligt VD Peter Björk, Orsaken anges vara att det inte finns något att förhandla om i och med att anlitade tjänster ändå löper ut. I ett annat skede kan det bli förhandlingar. Metall förutsätter att det blir förhandlingar om allt som bedöms omfattas av sådana.<br>Personalminskningar<br>Personalminskningarna ska vara genomförda på något år. Samtidigt följs orderläget.<br> ? Just nu har vi rätt bra med jobb och lastbilsmarknaden är på väg att återhämta sig. Vi hoppas kunna ta marknadsandelar, säger Metalls Peter Sköld.<br>Från Ferruform, i den nu avklippta skepnaden som fristående från Scania, var ledningen med om att få igång ett nätverk, Evonet, med underleverantörer som också skulle kunna agera på annan marknad. På så vis kan man se förra upplagan av Ferruform som en tilltänkt motor för Norrbotten.<br> ? Tanken var väldigt bra, och det finns ju fortfarande förutsättningar inom Evonet men huvuduppgiften för Ferruform är att trygga ett behov åt Scania, säger Peter Sköld.<br>Han konstaterar samtidigt att gamla konkurrenter, underleverantörer, slagit ihop. Det stärker Ferruforms roll på marknaden. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om