Framtidens handel stod på agendan under torsdagsmorgonens Visit Luleå Presenterar på Ebeneser i Luleå. Sofia Zere och Carl Johansson från Handelns Utredningsinstitut, HUI, bjöd på framtidsspaningar inom handel och turism.
– Vi går mer och mer in i en digital era. Man pratar om framtiden, men framtiden är redan här. Det händer grejer och det går fort, sa Carl Johansson.
– E-handeln är här och börjar ta stora marknadsandelar, fortsatte han.
14 procent av modehandeln sker redan på nätet, medan dagligvaruhandeln ännu bara ligger på en procent. När dagligvaruhandeln ökar online kommer stora förändringar att ske, enligt Carl Johansson.
– Handeln påverkas ständigt av nya förutsättningar.
45 procent gör i dag research på nätet innan de besöker en fysisk butik. Kunden är allt mer digital, vilket ökar kravet på de fysiska butikerna.
Som butik gäller det att sticka ut och att bygga en relation till kunden, och samtidigt ha hög trovärdighet i och med att kunden är mer välinformerad.
– Allt mer sker på kundens villkor. Kunden är bekväm, tidspressad och vill ha leveranser här och nu, säger Carl Johansson.
Sofia Zere pratade om turism och menade att besöksnäringskommuner har starkast handel. Luleå är ett exempel på en kommun med stark handel, ännu starkare är gränskommuner som exempelvis Haparanda.
Sveriges främsta besöksmål 2016 var faktiskt en handelsplats – Gekås Ullared, med 4,8 miljoner besökare.
– Svenskarna reser väldigt mycket. Vi spenderar mer och mer på våra resor. Men om man får mindre pengar i plånboken, vid till exempel en lågkonjunktur, kanske vi plockar bort shoppingen, menade hon.
Faktorer som hållbarhet kan också få en allt större betydelse när det kommer till framtidens turism.
– Framöver blir det viktigare med hållbart resande, sa Sofia Zere.