Hövdingar kräver nya tåg

Landshövdingarna i Norrbotten och Västerbotten nöjer sig inte med ommålade toaletter och nya säten i norrländska vagnsparken.
I en skrivelse till regeringen begär de en handlingsplan för helrenovering eller nya vagnar.
Även snabbtåg Kiruna?Umeå ingår i kravet.

LULEÅ2005-02-26 06:30
Connex vagnar ska renoveras, skrev Kuriren för en tid sedan.<br>Affärsverket SJ som äger vagn--arna och hyr ut dem till Connex, meddelade att man avsåg att göra en upprustning av vagnsparken för 40 miljoner kronor. Byten av säten, toaletter, golv, paneler och åtgärder av trasiga detaljer ingick i planen.<br>Då hade Connex, Banverket och länsstyrelsen i Norrbotten tillsammans skrivit till näringsdepartementet och krävt upprustning av vagnarna.<br>De två nordliga landshövdingarna vill gå ett steg längre. De anser att den av Affärsverket SJ tänkta renoveringen är helt otillräcklig. I stället ska rege-ringen upprätta en handlingsplan för att genomföra en total modernisering ? helrenovering eller utbyte ? av vagnsparken för nattågen mot övre Norrland och persontrafiken på Malmbanan.<br>Landshövding Per-Ola Eriksson är i Sydafrika och var inte nåbar på fredagen. Kuriren pratade i stället med hans kollega 27 mil söderut i Umeå, Lorentz Andersson.<br>Svåra att få tillbaka<br> ? Vi påpekar att inget hänt. Vad vi menar är att trafik kommer att byggas upp på först och främst Botniabanan och sedan Norrbotniabanan. Vi arbetar också med förbindelserna österut via Finland till Ryssland. Och Malmbanan.<br> ? Det som händer om man låter allt förfalla är att tågresenärerna försvinner och kommer att bli svåra att få tillbaka. Därför menar vi att vagnarna måste hålla en sådan stan-dard att folk accepterar den.<br>Mycket mer pengar behövs än vad Affärsverket SJ aviserar att satsa.<br> ? Vi gör inga kalkyler själva. Men glappet mellan vad vi vill och Affärsverket SJ avser satsa är troligen stort.<br>Inget har hänt<br>Även snabbtåg Kiruna?Umeå ingår i landshövdingarnas strategi.<br> ? Där har det ju inte heller hänt något.<br>Lorentz Andersson kan inte bedöma hur regeringen kommer att ställa sig. Men när infrastrukturminister Ulrica Messing var i Umeå redovisades åsikterna från norr.<br>Landshövdingarna begär att särskilda medel avsätts av rege-ringen för ändamålet. Basen ska vara 2004 års trafikvolym.<br>Fakta/Norrlandstågen<br>Skrivelsen grundas på den inventering som Banverket gjorde av vagnsparken i somras. Vagnarna på Malmbanan och för nattågen är av följande årsmodeller:<br>27 vagnar är från 1960-talet.<br>38 vagnar från 1980-talet.<br>21 vagnar är av 1980-talsmodell, men levererade under första delen av 1990-talet.<br>Vagnarna brister inte i trafik- eller elsäkerhet, utan bristerna är av komfort- och trivselkaraktär. Här är några av de dokumenterade bristerna: <br>Sittvagnar: Slitna korridorer med mängder av defekter. Hårt sliten klädsel på sätena. Armstöd och vikbord trasiga eller saknas. Toaletter mycket slitna och ger trots normal städning ofräscht intryck. Vagnarnas på- och avstigningsanordningar är helt otillfredsställande.<br>Liggvagnar: Behovet av totalrenovering akut. Undre bäddarna mycket slitna. Nackkuddar och svankstöd generellt defekta. Tyg på sittdynor så trasiga att underliggande stoppning kommer fram. Tecken på fukt- och mögelskador på gardiner, runt fönster och i golvnivå. Samma toalettstatus som för sittvagnarna.<br>Sovvagnar: I något bättre skick än de två andra kategorierna. Dock tydliga slitageskador på sitt- och liggytor inom kupéinteriören, liksom på väggar och golv. <br>I princip har alla vagnar rostbildningar, fuktskador och mögel närmast golvet. Rostbildning på plåtdetaljer i anslutning till toalett/dusch.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om