Politikerna i den regionala kollektivtrafikmyndigheten har i november uppvaktat både infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) samt Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Det gav ett visst resultat. Efter mötet lyckades Trafikverket skrapa fram tio miljoner kronor, vilket innebär att nästa års regionala busstrafik i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland är fullt finansierad.
Däremot fattas det mångmiljonbelopp till regiontågstrafiken, som för norrbottnisk del omfattar sträckorna Kiruna–Luleå, Haparanda–Luleå samt Luleå–Umeå. Underskottet i Sveriges nordligaste län uppgår till åtta miljoner kronor.
På måndag samlas styrelsen för Norrtåg i Umeå för att diskutera den uppkomna situationen. Läget förvärras av att nästa års regionala tågtrafik redan är upphandlad med en ny operatör, VR. Resenärer har sedan en tid haft tillgång till tidtabellen för 2025.
Helena Öhlund, ordförande i den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten, är bekymrad.
– Det har uppstått en jättetuff situation. Jag kan inte säga något innan styrelsemötet. Vi måste ta en djupdykning om vi har förutsättningar som vi behöver inför nästa år. Så här skulle det inte behöva vara. Trafikverket skyller på regeringen att de inte får några pengar, medan regeringen anser att det är upp till Trafikverket att prioritera. I slutändan blir det "vi" som får prioritera när vi får mindre statliga anslag ...
Går det att undvika att skattebetalarna tvingas ta notan på 40 miljoner kronor?
– På något sätt måste man betala. Det kanske blir så att vi måste stänga ned trafik. Det kan förstås också bli jättedyrt, men vad kan man göra om vi inte har tillräckligt med finansiering till våra sträckor?
Hon anklagar den borgerliga regeringen för att slå undan benen för den regionala tågtrafiken i norra Sverige.
– Det är en märklig politik som förs. Det säger jag inte bara för att jag är sosse utan för att det här beslutet drabbar halva Sverige. Regeringen behöver verkligen tänka efter om man verkligen vill att hela landet ska leva. Upp till bevis!