Hotet mot landsbygden
Dyrare bensin är ett hot mot landsbygden. Det anser bland andra Eva Demivarslan i Niemisel. - Det är redan många som flyttat för att det är dyrt att pendla.
INGA ALTERNATIV. Eva Demivarslan i Niemisel tycker att bensinpriset redan är nog dyrt för glesbygdsbor som inte har alternativ att välja mellan.
Foto: Roland S Lundström
Beredningens förslag ska presenteras i mars, men redan nu har Sveriges Televisions Rapport fått uppgifter om att ett förslag om en höjning av bensinskatten med 70 öre är att vänta. Med moms och höjd koldioxidskatt betyder det 1,18 kronor mer för bensinen. Enligt uppgift kommer höjningen av bensinskatten att träda i kraft redan under nästa år. Partierna är också överens om att dieseln ska bli dyrare.Att bränslepriset åter höjs är illa omtyckt bland bilister vi pratat med. I byn Niemisel, sex mil norr om Luleå, bor och verkar Eva Demivarslan och enligt henne drabbar prishöjningar landsbygden mycket hårt.-Det finns bara ett ord och det är förskräckligt. Byarna dör ut. Det är redan många som flyttat härifrån för att bensinen blivit så dyr. Det hjälper inte att husen är billiga när det kostar så mycket då man ska åka. Det är trots allt en bit till Luleå där många härifrån jobbar, säger hon.Pendlar till Råneå
Rebecka Tomtén bor i Råneå och tycker att bensinen redan är för dyr.-Tokigt att höja ännu mer. Det drabbar alla som bor på landsbygden. Det går inte så många bussar, så har man inte råd att ta bilen blir det en jäkla massa väntande, säger hon.Agneta Wikström bor i Smedsbyn, därifrån hon pendlar till sitt jobb i Råneå. -Hemskt om de ska höja igen. Det fungerar ju inte att åka kollektivt på landsbygden. Det går två bussar genom Smedsbyn, till Boden. Jag kan bara åka bil till mitt jobb i Råneå, säger hon kritiskt.
Bensinskatten höjs med 70 öre. Med moms och höjd koldioxidskatt blir det totalt 1,18 kronor. Även dieseln föreslås bli dyrare.Kilometerskatt införs för att minska transporterna med tunga fordon. Avdragsrätt för resor till och från jobbet ändras så att endast resans längd ska ligga till grund för avdraget. Tidsvinst räknas inte. Förmånsvärdet för tjänstebilar anpassas till hur mycket koldioxid bilen släpper ut.Diskussioner förs om att indexera bensinskatten så att den höjs i takt med Sveriges BNP-tillväxt. Det skulle, enligt Energimyndighetens beräkningar, öka den årliga kostnaden för en bensinbil med 2000 kronor 2020.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!