Hotet mot busstrafiken • Trafikverket vill dra in miljonstöd

Är kollektivtrafiken i länet på väg in i en ekonomisk kris?
Trafikverket flaggar för en kraftig minskning av stödet till busstrafiken i Norrbotten.
– Det kom som en chock. Jag är oerhört kritisk, säger Luleås kommunalråd Fredrik Hansson (S).

Fredrik Hansson, kommunalråd Luleå, rasar över Trafikverkets utspel om att dra in mångmiljonstödet till kollektivtrafiken i Norrbotten. "Nu måste regeriongen och infrastrukturminister Andreas Carlsson agera ooch förklara för Trafikverket att så här kan man inte göra", säger Fredrik Hansson.

Fredrik Hansson, kommunalråd Luleå, rasar över Trafikverkets utspel om att dra in mångmiljonstödet till kollektivtrafiken i Norrbotten. "Nu måste regeriongen och infrastrukturminister Andreas Carlsson agera ooch förklara för Trafikverket att så här kan man inte göra", säger Fredrik Hansson.

Foto: Lars-Göran Norlin

Luleå2024-11-09 15:01

Nyheten i korthet

  • Trafikverket planerar att dra in stödet till busstrafiken i Norrbotten, vilket kan leda till en ekonomisk kris för kollektivtrafiken i regionen.
  • Det skulle innebära ett underskott på 20-30 miljoner kronor för Norrbotten och totalt 80 miljoner för de fyra nordligaste regionerna.
  • Politiska företrädare för regionerna planerar att träffa infrastrukturministern Andreas Carlsson för att diskutera situationen. Beslutet om det minskade stödet kommer att fattas under vecka 46.

Fredrik Hansson är också vice ordförande i den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten. Han skräder inte med orden över Trafikverkets agerande under de senaste veckorna.

Den 16 oktober meddelade Trafikverket de fyra nordligaste regionerna att det statliga verket inte längre anser sig ha budgetutrymme för att stötta kollektivtrafiken i norra Sverige.

Enligt Fredrik Hansson handlar i Norrbotten om ett underskott på 20-30 miljoner kronor, som Trafikverket skulle ha bidragit till kollektivtrafiken på framför allt stomlinjerna, det vill säga busstrafiken mellan länets kommuner. 

För de fyra nordligaste regionerna – Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen – handlar det om sammanlagt 80 miljoner kronor i minskat stöd till en kollektivtrafik som redan är upphandlad och som startar direkt efter årsskiftet.

– Det här är absolut inte bra. Framför allt är det oacceptabelt att komma med ett sådant besked så kort inpå ett verkställande. Det handlar bara om några veckors varsel. Det finns ingen region i landet som tagit höjd för så pass kraftigt ökade kostnader, förklarar Fredrik Hansson.

Nu förbereder politiska företrädare för landets fyra nordligaste regioner att uppvakta infrastrukturministern Andreas Carlsson för att diskutera den allvarliga situationen under nästa vecka.

Trafikverkets beslut om det minskade stödet till kollektivtrafik runt om i landet kommer att fattas under vecka 46.

– Vi har begärt ett möte med ministern för att diskutera vad som går att göra åt saken. Vi behöver påverka regeringen som ytterst styr över den statliga myndigheten Trafikverket. Jag anser att ministern ska prata med deras generaldirektör och förklara att så här kan man inte hantera frågan. Ytterst blir det skattebetalarna i Norrbotten som får betala de ökade kostnaderna eller ta konsekvenserna av minskad tillgänglighet i länets busstrafik, betonar Fredrik Hansson.

Hur skulle region Norrbotten kunna klara ökade kostnader på 20-30 miljoner kronor?

– Jag har svårt att se att det skulle finnas någon bortglömd säck med skattemedel på region Norrbotten. De har en lika ansträngd ekonomi som alla andra. Jag hoppas att det ska gå att hitta en lösning. Hur kan jag inte svara på i dag, svarar Fredrik Hansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!