Hotellen skriker efter personal: "Behöver nyanställa"

Luleås hotell vädrar morgonluft. Efter att alla restriktioner plockats bort återstår bara ett problem. "Det är svårt att hitta kompetent personal", säger Clarions hotelldirektör Nina Wikstedt.

Hotelldirektör Nina Wikstedt står inför en utmaning när antalet hotellbokningar åter börjat öka i Luleå. "Det är svårt att hitta utbildad personal."

Hotelldirektör Nina Wikstedt står inför en utmaning när antalet hotellbokningar åter börjat öka i Luleå. "Det är svårt att hitta utbildad personal."

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2022-02-15 20:15

Branschen har genomgått stora omvälvningar under det senaste halvåret. Sedan sommaren har beläggningen ökat markant, men direkt efter nyår kom pandemin tillbaka med nya korttidspermitteringar.

Nu växer optimismen igen. Antalet rumsbokningar ökar.

– Man upptäcker uppgången först i restaurangen. Nu har privatresandet också kommit igång – framför allt under helger. Affärsresandet pekar uppåt, men det brukar ta lite längre tid, säger hotelldirektör Eive Stenvall på Quality hotell.

Om trenden håller i sig kommer hotellet inom kort "behöva anställa en handfull".

– Vi behöver rekrytera till allt; kök, service, bar, reception och städ. Förhoppningen är att vi kan locka tillbaka vår gamla personal, men det kan bli svårt. Många har redan hittat nya jobb, tillägger Eive Stenvall.

Hotelldirektör Nina Wikstedt på Clarion hotell bekräftar bilden.

– Pandemin gjorde att vi var tvungen att låta duktig personal gå. Många verkar ha bytt yrkesbana för gott. Vi har förlorat viktig kompetens. Min bedömning är att vi behöver att rekrytera personal i alla områden inom hotellet under de närmaste månaderna. Speciellt svårt är det att hitta kockar i Luleå.

Scandic hotell har också lyckats förstärka personalstyrkan under hösten.

– Rekryteringsfrågan ligger högt upp på min prioriteringslista. Just nu söker vi service, städning och frukostpersonal, säger hotelldirektören Jenny Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!