När hotellet på Fritz Olsson-tomten är byggt har företagsgruppen Pite havsbad tio hotell och om några år ska företagsgruppen omsätta en halv miljard kronor, enligt planerna.
Enbart i Luleå står det vid det laget tre hotell; Nordkalotten, Arctic och nytillskottet.
"Jag vill bygga"
- Vi ska ha kvar allihop, säger Hilding Holmqvist, förgrundsfigur i gruppen som leds av vd Robert Sjölund.
Det planerade bygget i Luleå har bakgrund i ett telefonsamtal med Norrportens vd Anders Wiklander.
- För fem år sedan ringde jag honom och sade "vad ska vi göra av grusplatsen i Luleå, jag vill bygga ett hotell". Han sade "då gör vi det": Det blir en tredjedel vardera av konferens, affärsresenärer och privatgäster. Vi hyr på 20 år och första året ska vi omsätta 50-60 miljoner. Det här gör vi för att det blir ett fint hotell och Luleå är Norrbottens huvudstad, säger Holmqvist.
Hyran torde bli hög. Efter fem år ska omsättningen vara uppe i 100 miljoner kronor och vid det laget ska Pite havsbads satsning gått ihop över de då gångna åren.
Topprestaurang
Hotellet blir alltså större än vad som sades 2006. Pite havsbad tar över en huskropp, från botten till toppen, som skulle ha nyttjats till kontor. Nytänket visar sig på flera sätt.
- Vi skulle egentligen haft en restaurang rakt in i huset. En svart grotta. Vi började diskutera och det finns en risk med en restaurang på nionde våningen men vi bestämde oss. Därifrån ser du allt, säger Hilding Holmqvist.
Någon artistsatsning, likt i Piteå, blir det inte. Kulturens hus får dra den delen, resonerar Pite havsbad.
Med befintliga hotell i Luleå, och nybygget, ska gruppen ha 440 rum i Luleå och 1.000 bäddar.
Hilding Holmqvist säger att han tror att de hotellen, och konkurrenterna i stan, alla blir kvar.
- Så är det alltid att det först sker en nyetablering och då säger de att det blir för mycket. Sedan rullar det ändå. Och en ny fastighet, med nytt hotell, det skapar ett intresse.