Hotas av vräkning

Företaget som driver Luleå turistbyrå hotas av vräkning. Tre månaders hyra för en lokal är obetald och fastighetsägaren Jernhusen Stationer har ansökt om stämning. Om företaget släpar efter med betalningen även för övriga lokaler vill Jernhusen varken bekräfta eller dementera.

LULEÅ2006-10-11 06:00
<P>Sedan årsskiftet driver företaget Din Resebyrå i Norrland AB turistbyrån i Luleå på uppdrag av kommunen. Företaget utökade därmed sin resebyråverksamhet till att inkludera även turistbyrån, och de två verksamheterna slogs ihop i samma lokaler i gamla tågstationen i Luleå. Din resebyrå i Norrland står även som hyresgäst i ytterligare lokaler kring järnvägsstationen. Och i en av dessa lokaler ligger man efter med hyran för, enligt fastighetsägaren Jernhusen Stationer AB. Jernhusen menar att man saknar betalning för hyrorna avseende maj, juni och augusti. Hyran betalas kvartalsvis och den uppgår för närvarande till 12.385 kronor. Enligt stämningsansökan hade Din Resebyrå i Norrland den 31 augusti i år inte betalat hyra för tredje kvartalet och en restsumma från andra kvartalet. Totalt ett belopp om 18.776 kronor. Två skriftliga betalningspåminnelser och ett inkassokrav med krav att reglera skulden har skickats till Din resebyrå i Norrland. Den 6 september delgavs företaget uppsägning och Jernhusen informerade hyresgästen att de kunde få tillbaka lokalen om de obetalda hyrorna betalades inom två veckor. Men någon betalning kom aldrig. Företagets VD Göran Hansson tog emot handlingen om avhysningen men vägrade kvittera. <BR><SPAN class=mr>Till tingsrätten <BR></SPAN>Nu har Jernhusen tagit ärendet till Luleå tingsrätt. - Läget vi är i nu är att ärendet är utsatt till förhandling i tingsrätten. Men det är inte vi som driver det utan det gör ett inkassoföretag, säger Lars Ingebrigtsen, förvaltare vid Jernhusen Stationer AB. Via inkassoföretaget har Jernhusen tagit ärendet till tingsrätten där man ansöker om stämning. I ansökan yrkar Jernhusen att Din Resebyrå i Norrland genast flyttar från lokalen och att avhysning annars kommer att ske på hyresgästens bekostnad. Jernhusen yrkar också att hyresgästen ska betala ett belopp om totalt 31.161 kronor plus kostnader för skriftliga påminnelser, inkassokostnad och skadestånd. Skulle Din resebyrå i Norrland inte komma in med svaromål vill Jernhusen att en dom avkunnas i målet utan att sakfrågan prövas samt att hyresgästen står för rättegångskostnaderna. - Vi ser gärna att de är kvar. Så länge de sköter sig vill vi gärna ha kvar dem som hyresgäst, men nu har de misskött sig ett tag. Samtidigt är vi mänskliga och hade kunnat upprätta en betalningsplan, om de hade hört av sig och frågat. Men det har de inte gjort. Jag hoppas fortfarande att de ska höra av sig och vilja göra rätt för sig, säger Lars Ingebrigtsen. Om företaget ligger efter med betalningar för de övriga lokalerna, där turistbyrån och resebyrån håller till, vill Ingebrigtsen varken bekräfta eller dementera. - Det är en sak jag inte uttalar mig om. Det är mellan mig och dem, säger han. <BR><SPAN class=mr>Säker på sin sak <BR></SPAN>Göran Hansson är dock säker på sin sak - hyrorna för samtliga lokaler är betalda. Han ställer sig helt frågande till de uppgifter som det anlitade inkassoföretaget Svefo lämnat in till tingsrätten. - Jag vet att vi har betalat hyrorna. Vi är inte skyldiga Jernhusen på pengar, säger Göran Hansson bestämt. Han säger vidare att han inte känner till några skriftliga betalningspåminnelser eller inkassokrav. - Vi har inte fått något inkasso, vi betalar våra hyror och för oss är det inga problem att visa det. Det måste ha blivit något fel från Jernhusens sida och det här är något vi måste reda ut i morgon (läs: i dag). Så sent som i somras var Din resebyrå i Norrland i blåsväder. Då riktades kritiken mot skötseln av turistbyrån. Fritidsnämnden beslutade att turistbyrån hade en viss tid på sig att uppfylla alla så kallade SKA-krav. Ett av kraven gällde ett bokningssystem som inte fungerade tillfredsställande. Göran Hansson säger i dag att det känns som att de jobbar i uppförsbacke. - Vi får se vad som händer... det kanske inte blir någon fortsättning. Vad man än gör så hittas det fel. Men fritidsförvaltningen ska ha en eloge, utan dem hade jag inte stannat kvar en sekund. Just nu känner jag mig så trött. Det är tungt att jobba i uppförsbacke hela tiden, säger Göran Hansson. - Kanske var det så att det inte riktigt var moget att släppa turistbyrån till den privata marknaden.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om