Hotar med process mot herrtidning

Vackra kvinnor ska visas i nya herrtidningen Max!
Det tycker inte hamburgerföretaget Max om.
? Vi måste sätta vår jurist på det här, säger Richard Bergfors, VD i Max hamburgerrestauranger

LULEÅ2005-11-18 06:30
En ny varumärkesprocess är alltså i sin linda, såvida inte någon av vardera sidan, Max eller Max!, veknar i sin inställning.<br>Tidigare har hamburgerföretaget Max varit involverat i strider om varumärken eller produkter. McDonalds har till exempel klagat på plagiat. Max har vunnit en process mot GB för en glass kallad Max. Likaså har en etableringsfejd i Luleå som rört Max och Frasses utspelats.<br>Nu gäller det herrtidningar. Sådana finns det efterfrågan av, anser de ansvariga för utgivningen av Max!. Försäljningen börjar om tre veckor och innehållet blir ?givetvis en betydande dos fotografier på världens vackraste kvinnor?, som det uttrycks i ett pressutskick.<br>Max för män blir en lättillgänglig, underhållande tidning som öppnar ett nytt nyhetsbaserat lågprissegment för män, anpassad för en hög lösnummerförsäljning, uppger utgivarna. Innehållet utlovas att förutom kvinnorna präglas av en initierad, vass och kaxig sportbevakning, kändisjournalistik riktad till en manlig målgrupp, en bred bevakning av musik, film och TV-spel, politisk satir samt massor av manlig humor.<br>Chefredaktör blir Mats Drougge, förläggare och tidigare chefredaktör för Slitz, en tidning för män. Han pekar i ett utskick på att det för kvinnor nu finns en rad olika typer av tidningar, allt från exklusiva modemagasin till billiga kändis-tidningar med höga lösnummerupplagor. Den utvecklingen kommer vi att se även när det gäller tidningar för män, bedömer han.<br>Richard Bergfors, VD i Max hamburgerrestauranger, har läst kommentarerna och sett logon för tidningen.<br>&nbsp;? Är det väldigt likt stör det mycket. Det urvattnar vårt varumärke och det andra märket kan förknippas med oss, det kan bli så att vi förknippas med en herrtidning. Det här var väldigt likt. Vi måste sätta vår jurist på det här. Ett otränat öga säger mig att det här måste avregistreras, säger Richard Bergfors.<br>Fast herrtidningen kommer ut ändå.<br>&nbsp;? Det kan du lita på, säger Magnus Norrman, från MDN Tidskrifter, förläggare åt nya herrtidningen.<br>Han ser ingen anledning till oro för egna tidningen.<br>&nbsp;? Det här har vi tittat på med varumärkesexperter innan utgivningen och vi har utgivningsbevis frn PRV (Patent- och Registreringsverket) som ger oss rätt att ge ut en tidning kallad Max, säger Magnus Norrman.<br>Ordet Max är inte varumärkesskyddat, det finns mycket i Sverige som går under det namnet, påpekar han. Dessutom är logon inte lik hamburgerföretagets logo, menar han.<br> <br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om