Som bekant har miljödomstolen bestämt att inrätta ett förbud mot så kallade raka inflygningar till bana 01R på Arlanda från 1 januari 2018. Detta för att minska bullret över Upplands-Väsby.
Ett sådant förbud beräknas dock minska Arlandas kapacitet med 40 procent under högtrafik (morgon och sen eftermiddag). Det skulle i sin tur innebära färre anslutningar för inrikesflyget, något som direkt skulle påverka även antalet flygningar till länet.
Men den domen överklagades av Swedavia och den upphävs nu alltså av miljööverdomstolen (hovrätten). Det blir tillåtet med raka inflygningar även efter 2017.
Niklas Nordström, som även är ordförande för Svenskt flyg, är nöjd med domen. Han var starkt kritisk till förbudet mot raka inflygningar som han såg som ett stort hot mot flygförbindelserna mellan Luleå och Arlanda.
– Ja, och nu förefaller det akuta hotet vara borta. Swedavia granskar just nu domen men som vi ser det så kommer den inte att påverka kapaciteten på Arlanda på ett negativt sätt, säger han.
Det finns ett nytt villkor i domen och det är att raka inflygningar ska undvikas när det är möjligt. Det bedöms dock inte ha så stor betydelse för flygkapaciteten.
– Jag känner mig nöjd. Oron och hotet är borta, säger Nordström.