Familjen Allard Berg pausar från arbetet med att göra båten klar inför vintern med en kopp varm dryck.Vi befinner oss i båthamnen i Lövskär och ute är det riktigt gråväder, hösten visar sig från en av sina sämre sidor.
– I sommar har vi varit på en långsegling till Åland. Vi har ägt den här båten i tolv år nu, berättar Maria Allard.
Båten är en segelbåt, en Sweline 36. Den förra var också en segelbåt, fast av mindre modell.
– Det är friheten och lugnet som är tjusningen med båtar, säger Maria Allard.
Christer Allard håller med och tillägger:
– Naturen är också tjusningen.
Makarna gjorde säsongen sista tur sista helgen i augusti. Visserligen var det ovanligt tidigt avslut på säsongen för deras del, men de skulle resa bort och var tvungna att lyfta upp båten på land innan avresan.
– De känns alltid vemodigt då det är det definitiva slutet på säsongen, säger Maria Allard.
När snön kommer blir det skidåkning i stället, något som de båda också uppskattar.
Även Karie Westman har packat ihop båten för vintern. När Kuriren träffar henne befinner hon sig på Skoterns dag på Yamaha center i Luleå.
– Det är lite vemodigt när båtsäsongen tar slut. Men efter ett tag börjar man längta efter vinter och snö, säger hon.
Vinter och snö innebär skoteråkning för henne och partnern. De gillar att åka på långturer och njuta av naturen, stanna till och laga mat.
– Vi har även en stuga i Norrbottens inland som vi brukar vara till.
Och det är bland annat just för stugan som Karie Westman köpt en ny skoter av årets modell, en långbandare för lössnökörning.
– Det håller inte för oss att bara ha en ledskoter, vi måste kunna ta oss fram överallt. Annars åker vi oftast på led, klättra och svamla är inte vår grej. Jag uppskattar skoterföreningarnas fina leder, men jag tror också på att man måste ha friheten att åka i naturen och inte bara köra strikt efter kryss, säger Karie Westman.
Den nya skotern levereras i november men redan nu finns förväntan inför kommande säsong.
– Det är alltid roligt. Nu blir det dessutom en ny maskin, en modell jag inte är van vid. Man får hitta sina guldkorn.
Butiksägaren Fredrik Hed berättar att i år är det en helt ny modellserie som gäller, SR-Viper. Långbandaren för lössnökörning är den som säljer bäst.
– Tidigare åkte man mycket i skoterleder men trenden som blivit under de senaste fem till sex åren är friåkning. Positivt är att farten går ner, i skogen klättrar man och fokuserar på att ta sig fram.
En ny viper kostar cirka 135.000 kronor.