Hoppfullt läge för isvägarna trots snön

Vinterns väder missgynnar isvägarna. Men än finns det hopp om farbara vägar.
- Nu tror vi det men allt beror på vädret, säger Patrik Ruumensaari.

SENARE I ÅR. Än har inte isvägarna öppnats i skärgården, med undantag av den till Sandön. 2010 öppnade vägarna till jul men 2011 var det fortfarande öppet vatten när tomten kom. Bilden togs 28 december 2010.

SENARE I ÅR. Än har inte isvägarna öppnats i skärgården, med undantag av den till Sandön. 2010 öppnade vägarna till jul men 2011 var det fortfarande öppet vatten när tomten kom. Bilden togs 28 december 2010.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2013-01-16 06:00

Isvägen till Sandön har nu öppnats och tron växer på fler isvägar. Detta trots de dåliga förutsättningar som vintervädret hittills har bjudit på.

Det ymniga snöandet under december isolerar effektivt isen och hindrar dess tillväxt. Det gör att isvägar i skärgården dröjer.

Patrik Ruumensaari på kommunens tekniska förvaltning är ansvarig för isvägarna. Han berättar att det jobbas för fullt för att få isvägarna farbara och säkra.

- Ja, våra entreprenörer jobbar hårt. Men snön har ställt till det för oss och vi får inte vara så ivriga att vi riskera något. Vi får inte glömma säkerheten, säger han.

I arbetet söker man nu utnyttja de senaste dagarnas stabila och kyliga väder. Isarna förstärks genom att det borras upp vatten för att bryta snöns isolering. Svaga ställen spolas särskilt och allt packas samman med hjälp av snöskotrar.

Beroende på vädret
Till sist plogas överbliven snö bort, isvägarna ska bli cirka 40 meter breda.

Men när de blir farbara för biltrafik vågar inte Patrik Ruumensaari gissa.

- Allt beror på vädret, det är väldigt nyckfullt. Men om ett par veckor kanske, säger han.

Hur tjocka är isarna?

- Jag har valt att inte gå ut med några siffror. Jag vill inte locka ut folk på isarna, säger Ruumensaari

Han berättar att han jagas av spanska reklamfilmare och tyska media som alla vill ut på isarna i bil.

Hindersön beräknas få väg först, sedan Storbrändön medan isvägen till Junkön, som går via Sandön, är mer osäker. Hur mycket isvägarna kommer att bära är också oklart men isvägen mellan Avan och Norra Sunderbyn håller inte för mer än fyra ton för närvarande.

Dålig tillväxt
Det körs dock skoter i skärgården men det är gott om flödvatten under snön och förhållandena är osäkra. Kustbevakningen är ute med svävare nästan dagligen.

- Isen har dålig tillväxt när den ska frysa till underifrån och kvaliteten blir inte heller så bra. Det finns skoterstickningar till öarna men det är mycket viktigt att man vet vart man ska och har nödvändig lokal kännedom. Förhållandena varierar mycket, säger Conny Rönnqvist på kustbevakningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!