Hoppet lever för ett Kallax Cargo på is

Han såg till att SAS fick konkurrens på Luleå, och flygpriserna sjönk.
Sedan i går, då Kallax Cargos ägare beslutade lägga sitt bolag i malpåse, står fraktflygets hopp till Luftfartsverkets Luleåchef Lars Karbin.
? Vi får jobba på vårt sätt.

LULEÅ2004-11-23 06:30
Det ägarsamråd som hölls i går i Kallax Cargo slutade som väntat med att bolaget tas av banan. Luleå kommuns ägarrepresentant Karl Petersen kallar det att bolaget sätts i vänteläge. Det läggs inte ner men får inte kosta pengar.<br> ? På sikt ser vi positivt på fraktflyget. Det får nu bli en organisation i bolaget som är minimal, i stort sett obemannad. Vi kan inte tillskjuta ägarkapital. Det är hela tiden affärer som diskuteras men vi kommer inte till avslut, säger Karl Petersen.<br>Sedan tidigare har VD Göran Remahl sagt upp sig. Kvar finns Peder Rönnmark, en av de som väckte idén med fraktflyg mellan kontinenter via Luleå, där tid, bränsle och inte minst kostnader sparas.<br> ? Jag vill nog veta först från bolaget vad som ska hända nu, säger han och avstår kommentar.<br>Miljonminus<br>Att lägga in Kallax Cargo i kommunal förvaltning är inte aktuellt, uppger Karl Petersen.<br>Kallax Cargo saknar intäkter, men kostar pengar att driva. Omsättningen förra året låg på 100.000 kronor medan resultatet efter finansnetto blev en förlust på över sex miljoner kronor. Nedskrivning av aktiekapitalet gjordes. Året innan blev förlusten hälften så stor.<br>Återkommande går ägarna in med pengar utifrån till bolaget, vars tillgångar i huvudsak består av mark.<br>Luleå kommun gick i begynnelsen in med sex miljoner kronor i ägarkapital och enligt Karl Petersen med 1,5 miljoner kronor i tillskott 2003 och lika mycket i år.<br>Även i år går Kallax Cargo back. Ägarna uppmanade i går styrelsen att nästa månad komma med räkenskaper. Ägarna påkallade också en bolagsstämma i januari och då ska en ?minimidyr? budget finnas. Vid det laget har Luftfartsverket lämnat ägarsidan, något som deklarerats i förväg, och kvar är då Luleå kommun, NCC och Norrporten.<br>Hur ska Luleå hålla sig framme om tillfället visar sig om ingen arbetar med fraktflyg?<br> ? Vi har fördelen i att ha Luftfartsverket, som har som affär att få flygplan att landa och starta. Vi är ju också kända och har kontakter, svarar Karl Petersen.<br>Hyser gott hopp<br>Luftfartsverkets chef i Luleå är Lars Karbin. Han var med i arbetet för att få Nordic Airlink att öppna trafik på Luleå?Stockholm, vilket innebar att SAS fick konkurrens. Det skedde samtidigt med ett annat initiativ för samma sak, då med isländsk anknytning, men det bolaget, MD Airlines, drog sig ur.<br>Lars Karbin får nu oavsiktligt hand om fraktflygfrågan.<br> ? Ja, så blir det kanske. Vi har tänkt på olika alternativ men har inget att sätta i sjön omedelbart. Det är ju min viktiga uppgift att generera nytt flyg. Nu har ju Kallax Cargo enligt överenskommelse haft ensamrätt på fraktmarknaden, vi har fått hänvisa dit.<br> ? Vi får ta tag i det här om ingen annan gör det. Jag har full respekt för det jobb Kallax Cargo lagt ner. Jag tror inte vi gjort det bättre själva utan läget beror på externa saker, som Ryssland och speditörer som inte släppt till. Vi får jobba på vårt håll. Jag kan inte garantera succé men vi har ett bra geografiskt läge och öppnar sig Ryssland i verkligheten så kan Kallax Cargo bli attraktivt. Det tror jag, säger Lars Karbin.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om